تحقیق مقاله مشورت

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18768
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت: ۰ تومان
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مشورت

    مشورت

     

    یکى از راهبردهاى تدبیر در یک مجموعه اعم از سازمان، اداره و خانواده، مشورت و رایزنى است. انسان هر قدر هم که‏نبوغ داشته باشد، نمى‏تواند همه زوایاى مسائل و مشکلات را ببیند. مدیرى که مشورت با دیگران را در رأس برنامه‏ها واقدامات خویش قرار ندهد، نمى‏تواند مدیرى موفق محسوب شود.

    پیامبر اسلام(ص)، مصون ازخطا بود و با قطع نظر از وحى، از فکر نیرومندى برخوردار بود و نیاز به مشورت نداشت، اما بإ؛نپیروان خویش مشورت مى‏کرد تا هم روحیه اظهار نظر و جوشش فکر و اندیشه در آنها بیدار شود هم آنان را متوجه اهمیت‏مشورت نماید، تا آن را جزء برنامه‏هاى اساسى زندگى شخصى و اجتماعى خود قرار دهند. از این رو براى رأى افراد صاحب‏نظر ارزش خاصى قایل بود تا آنجا که گاهى براى احترام آنها، از رأى خود صرفنظر مى‏کرد، به عنوان نمونه در مورد جنگ بامشرکان در احد و یا در مورد سرنوشت اسراى جنگ بدر با اصحاب مشورت نمود و اهمیت مشورت در تدبیر امور معیشت‏نیز بر کسى پوشیده نیست. فصلهاى بعد، به برخى از فواید و آثار آن اشاره خواهیم کرد.

    5 - 1. حد و مرز مشورت‏

    آیه شریفه »شاوِرهُم فِى الاَمر« به پیامبر اسلام(ص) فرمان مشورت با پیروانش را مى‏دهد، در این آیه کلمه »الامر« مفهوم‏وسیعى دارد و همه کارها را شامل مى‏شود، ولى مسلم است که آن حضرت هرگز در قانون گذارى و احکام الهى با مردم مشورت‏نمى‏کرد، بلکه در آنها صرفاً تابع وحى بود، و تنها در طرز اجراى قانون نظر مسلمانان را جویا مى‏شد. از این رو گاهى که پیامبرپیشنهادى را مطرح مى‏کرد، مسلمانان نخست سؤال مى‏کردند که آیا این یک حکم و قانون الهى است که قابل اظهار نظر نباشدو باید تسلیم بود و یا مربوط به چگونگى تطبیق قوانین مى‏باشد که در این صورت اظهار نظر مى‏کردند.

    5 -2 فرق شورا با مشورت‏

    »شورا« عبارت است از فرایند مشورت متقابل میان دانایان، اهل فن، متخصصان،صاحبان تجربه، اندیشه و نظر درباره یک موضوع‏که بهترین راه براى تحقق آن بحث و گفتگو میان‏این آگاهان است. و از اصطکاک این اندیشه‏ها است که برقى مى‏جهد و راه راروشن مى‏کند.

    گاه میان »مشورت« با »شورا« اشتباه مى‏شود: در شورا، تصمیم جمعى است و همگان در یک سطح تصمیم‏ گیرى قرار دارند واگر فردى از مجموعه اعضاى شورا، ریاست یا نمایندگى شورا را داشته باشد، در واقع به نیابت و نمایندگى دیگر اعضا است،اما در »مشورت« شخصى سمت ریاست دارد و به دلخواه خود، فرد یا افرادى را به عنوان مشاور بر مى‏گزیند و در امورى که‏تشخیص دهد با آنان مشورت مى‏کند و در نهایت، خود تصمیم مى‏گیرد و آن گونه که بخواهد، تصمیم را به اجرا مى‏گذارد. اوحتى مى‏تواند به مقدارى که مى‏خواهد به حق یا به ناحق، نظر مشورتى دیگران را در تصمیم خود دخالت دهد یا ندهد.

    5 - 3. مشورت در خانواده‏

    »مشورت« به عنوان یک اصل در خانواده‏ها لازم است که حاکم باشد. اختلافات و ناسازگاریهایى که در بعضى از خانواده‏هاپیش مى‏آید اعم از مسائل معیشتى، رفت و آمدها، آداب و رسوم، مهمانى‏ها، مراسم جشن و.... بهترین راه این است که زن ومرد و یا سایر اعضاى خانواده با هم مشورت و همفکرى صمیمانه و همدلى داشته و خیرخواه بگذارند و به حکم عقل گردن‏نهند، چرا که از طریق مشورت و شوراست که فکر بکرى بین تفکرات جوانه مى‏زند.

    مشورت در خانواده سبب مى‏شود که منازعات به حداقل برسد و یا در مواردى از بین برود و آرامش به زندگى برگردد و این امرمى‏تواند کمک خوبى براى تدبیر معیشت باشد.

    ممکن است شخص خود را به خاطر مشورت نکردن با دیگران سرزنش کند ولى از هیچ تصمیمى که بر اساس مشاوره گرفته‏باشد پشیمان نخواهد شد.

    امتیازات مشورت با خانواده فراوان است که در این میان نباید حتى نقش بچه‏ها را نادیده و کوچک گرفت؛ چه بسا آنها ابعادجدیدى به اطلاعات و تصمیم‏گیرى‏هاى شما خواهند افزود.

    5 - 4. فواید مشورت‏

    در فرهنگ دینى، نظر خواهى از دیگران، شراکت در عقول و آگاهى و بهره‏مندى از اندیشه‏هاى مختلف تلقى شده است؛چنان که امیرمؤمنان على(ع) مى‏فرماید:

    مَن شاوَرَ الرّجالَ شارَکَها فى عُقولِها.

    هر که با مردمان رایزنى و مشورت کند در عقل آنان شریک شود.

    از این رو طرف‏هاى مشورت خودشان را در آن فکر و تصمیمى که گرفته شده، شریک مى‏دانند و احساس نمى‏کنند که چیزى برآنها تحمیل شده باشد. و نیز بعد از مشورت در صورت پیروزى و موفقیت، شخص مشورت کننده کمتر مورد حسادت واقع‏مى‏گردد؛ زیرا دیگران پیروزى وى را از خودشان مى‏دانند و معمولاً انسان نسبت به کارى که خودش انجام داده، حسدنمى‏ورزد، و نیز در صورت شکست، ملامت و شماتت و اعتراض بر او بسته است؛ زیرا کسى به نتیجه کار خودش اعتراض‏نمى‏کند.

    مشورت موجب شناخت از خطاها مى‏شود، آن گونه که امام على(ع) مى‏فرماید:

    مَنِ استَقبَلَ وُجوهَ الاراءِ عَرَفَ مَواقِعَ الخَطاء.

    هر که با آراء گوناگون روبرو شود، نقاط اشتباه و خطاى هر کار را خواهد شناخت.

    بینش عقلانى اقتضا دارد که انسان از دیگران نظر بخواهد. حضرت امیر(ع) مى‏فرماید: عاقل کسى است که رأى خود را متهم کند(نادرست شمارد) و به هر چه نفسش در نظر او آراسته جلوه داد، اعتماد نکند. و نیز در جاى دیگر فرمود:

    هرگاه اندیشه‏ات چیزى را نپذیرفت، و بر عقلت گران آمد، اندیشه خردمندان را دریاب که‏بدین سان آنچه برایت ناشناخته است و نامعقول‏مى‏نماید، روشن مى‏شود و انکارت از بین مى‏رود.

    بر اثر مشورت، انسان ارزش شخصیت افراد و میزان دوستى و دشمنى آنها را با خود درک خواهد کرد و این شناسایى راه رابراى پیروزى او هموار مى‏کند.

    فواید مشورت در تدبیر معیشت نیز فراوان است که برخى از آنها عبارتند از: جلوگیرى از دوباره کارى، خطاهاى فاحش،سرزنش افراد، ضررهاى قابل توجه، ممانعت از مقروض شدن‏هاى بى‏مورد و ناخواسته، کنترل برخى تصمیمات بر اساس‏احساسات، پیشرفت امور معیشتى، بهره مندى از افکار و تجارب انسان‏هاى متفکر در امور معیشت، جلب رضایت ودلگرمى اعضاء، ممانعت از هزینه‏هاى سنگین در زندگى، افزایش بهره ورى از امکانات و منابع موجود و مانند آن

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مشورت

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مشورت, مقاله در مورد تحقیق مقاله مشورت, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مشورت, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مشورت, تحقیق درباره تحقیق مقاله مشورت, مقاله درباره تحقیق مقاله مشورت, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مشورت, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مشورت, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مشورت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت