تحقیق مقاله حروف مقطعه

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 21003
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حروف مقطعه

    تعریف

    حروف مقطعه حروفی هستند که در ابتدای بعضی از سوره ها آمده و به صورت رمز می باشند.
    حروف مقطعه در 29 سوره از 114 سوره قرآن آمده است. کل کلمات یا حروف مقطعه، 14 کلمه (یا حرف مثل ن) می باشد. و در بعضی از سوره ها به صورت تکراری آورده شده است.

    کل حروف مقطعه را کنار هم گذاشته و حرف های تکراری را حذف کنیم 14 حرف باقی می ماند:

    ا ح ر س ص ط ع ق ک ل م ن ه ی

    و از ترکیب این 14 حرف جمله ی صِراطُ عَلَیٍّ حَقٌ، نُمْسِکُهُ (راه علی علیه‌السلام حق است و مابه دامن او چنگ می زنیم) بدست می آید.

    (جداول و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    تلفظ حروف هنگام قرائت

    این حروف یک حرفی نوشته می شوند ولی هنگام تلفظ و خواندن 2 یا 3 حرفی خوانده می شوند.
    حروفی که اسامی شان به همزه ختم می شود مانند راء، هنگام تلاوت در قرآن بدون همزه تلفظ می شوند، لذا اسامی حروف مقطعه 2 یا 3 حرفی اداء می شود:

    دو حرفی: حا، را، طا، ها، یا.

    سه حرفی: الف، سین، صاد، عَین، قاف، کاف، لام، میم، نون.

     

    لازم به تذکر است که تمام قواعد تجویدی حروف اعم از ادغام، اظهار، اخفاء و احکام مد هنگام تلاوت این حروف رعایت می شود.

    به علت سکون لازم مظهر تمام حروف مقطعه ی 3 حرفی به اندازه شش الف کشیده می شوند.

     

    تبیین

    تبیین این حروف از آغاز تاریخ تفسیر تاکنون همواره توجه مفسران و قرآن پژوهان را به خود معطوف داشته و نظرات مختلف معروف پیرامون حروف مقطعه از این قرار است:

    حروف مقطعه از نوع متشابهات قرآنی است که علم آن مخصوص به خداوند است .

    حروف مقطعه از ناحیه خدا، سوگندهایی است مبنی بر این که این کتاب از سوی او است .

    این حروف در واقع رمز و سری میان خدا و پیامبر اسلام است که تنها پیامبر و افراد پاک می‌توانند از آنها آگاهی یابند .

    حروف مذکور، برای آگاه نمودن پیامبر از نزول وحی و تمایز آن از سخنان بشری نازل شده‌است .

    با تدبر در سوره‏های دارای حروف مقطعه مشترک، روشن می‌شود که مضامین و سیاق آنها، با یکدیگر مشابه و متناسب است .

    گفتنی است تفاسیر دیگری نیز درباره «حروف مقطعه»، از جانب قرآن‏پژوهان ارائه گشته و روایات زیادی نیز در این‏باره نقل شده‌است.

     

    فلسفه وجودی حروف مقطعه

    یکی از مسائل مطرح در حوزه قرآنی فواتح سور یا همان سرآغاز سوره‌های قرآنی می‌باشد که در کتابهای تفسیری و علوم قرآنی به آن پرداخته شده، با نگاهی در سرآغاز سوره‌ها به این نتیجه می‌رسیم که سوره‌ها به ده صورت مختلف شروع گردیده که به طور اجمال به این ترتیب است:
    1- ستایش خداوند که شامل اثبات صفات مدح برای خدا و تنزیه ومبرا داشتن خدا از صفات نقص می‌باشد.
    2- حروف تهجی (حروف مقطعه، که به بررسی این نوع می‌پردازیم)
    3- نداء
    4- جمله های خبریه
    5- قسم و سوگند
    6- شرط
    7- صیغه امر
    8-استفهام
    9- دعا (نفرین)
    10- تعلیل
    از میان ده نوع یاد شده در اینجا، به بررسی نوع دوم که همان حروف مقطعه می‌پردازیم:
     

     

    علت نام مگذاری

    از مجموع یکصدو چهارده سوره قرآن کریم بیست و نه سوره آن با حروفی آغاز می‌شوند که باید جدا جدا و با اسامی عربی خوانده شوند هر چند برخلاف ظاهرشان که به صورت کلمه می‌باشند و چون باید بصورت قطعه قطعه خوانده شوند حروف مقطعه می‌گویند زیرا مقطعه یعنی قطعه قطعه و جدا جدا.
    سابقه تحقیق درباره حروف مقطعه قرآنی بسیار طولانی می‌باشد تا جائیکه در طول تاریخ اسلام مطالعه درباره آنها توقف نیافته بلکه تلاش درباره حروف مقطعه قرآنی تا آنجا پیش رفته که بعضی حتی از کامپیوتر نیز برای رسیدن به این هدف استفاده نموده‌اند. چرا که فهم معانی ومفاهیم حروف مقطعه بسیار مشکل می‌باشد تا جائیکه دانشمندان یکی از مباحث متشابهات قرآن را حروف مقطعه ذکر نموده‌اند.
     

    نحوه استعمال حرف مقطعه در قرآن

    حروف مقطعه در قرآن به شکلها متعددی استعمال گردید که در برخی موارد فقط یک حرف می‌باشد مانند: حرف صاد در سوره ص و حرف قاف در سوره ق و حرف نون در سوره قلم در ده مورد متشکل از دو حرف می‌باشد که هفت مورد آن با ( حم ) شروع می‌شود که شامل سوره‌های غافر، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه، احقاف، و سه مورد دیگرش سوره طه، طس، یس می‌باشد.
    سیزده سوره نیز سرآغازشان سه حرفی است که شش سوره‌اش با ( الم ) شروع می‌شود که شامل سوره‌های بقره، آل عمران، عنکبوت، روم، لقمان و سوره سجده می‌باشد و پنج سوره با ( الر ) شروع می‌شود که شامل سوره‌های یونس، هود، یوسف، ابراهیم، حجر، و دو سوره شعراء و قصص با ( طسم ) افتتاح می شود و دو سوره متشکل از چهار حرف می باشد که سوره اعراف با ( المص ) و سوره رعد با ( المر ) جز این گروه می‌باشند. و سوره مریم با پنج حرف ( کهیعص ) تنها سوره‌ای است که از پنج حرف مقطعه تشکیل یافته است.

    فلسفه افتتاح سوره‌ ها با حروف مقطعه

    دانشمندان مطالبی در مورد اینکه چرا خداوند متعال کلامش را در این سوره‌ها به این صورت شروع نموده بیان کرده‌اند که به طور فهرست وار به بیان آنها می‌پردازیم:

    تحدی قرآن

    طبق یک نظریه، حکمت افتتاح بعضی از سوره‌ها با حروف مقطعه این است که این قرآن از همان حروفی که مردم عرب آن را می‌شناسند و با آن گفتگو می‌کنند و می‌نویسند، تشکیل یافته است منتهی این حروف در برخی موارد به صورت جدا جدا و در برخی مورد به صورت کلمه و جمله استفاده شده است تا دلیل ناتوانی و عاجز بودن عرب از آوردن مثل آن باشد، چرا که قرآن از همان حروفی است که در گفتگوها و سخنرانیها از آن استفاده می‌کنند و وقتی که نمی‌توانند با قرآن تحدی کنند به این حقیقت می‌رسند که قرآن از طرف خداوند می‌باشد و تکرار این گونه حروف در ابتدای بعضی از سوره‌ها به منظور تاکید و تایید همین نکته می‌باشد چون عرب وقتی می‌خواهد مطلبی را درست به طرف مقابل بفهماند آن را تکرار می‌نماید.

    حروف مقطعه اسراری هستند که جز خداوند آنها را کسی نمی‌داند.

    طبق این نظریه هر کتابی را سری هست و سر قرآن کریم همان سرآغاز سوره‌هاست فلذا معتقدند این حروف از متشابهاتی است که جز خدا کسی عالم به تاویل و توضیح آن نیست.

    آینده نگری

    طبق این نظریه این حروف رمزی است به مدت بقاء امت مسلمان به عنوان مثال مقاتل بن سلیمان گفته که ما این حروف را منهای حرفهای تکراری حساب کردیم جمع آنها هفتصد و چهل و چهار شد که رقم بقیه مدت عمر این امت می‌باشد. البته ابن حجر عسقلانی اینگونه محاسبه را باطل و غیر قابل اعتماد معرفی می‌کند.

    نام سوره‌ ها می‌باشد

    طبری و ابن کثیر این حروف را نامهای قرآن یا نامهای برخی سوره‌ها بیان کرده‌اند.

    رمز و اشاره‌ای به اسماء صفات خداوندی است

    طبق این نظریه، در مورد ( الم ) می‌گویند که الف اشاره به اَنَا، لام اشاره به الله و میم اشاره به اعلم است که به جای انا الله اعلم آمده.
    یا گویند ( المص )اشاره به انا الله اعلم و اُفصّل می‌باشد.
    و معتقدند که ( کهیعص ) کاف به جای کافٍ و هاءِ به جای هادٍ و یاءِ به جای حکیم و عین به جای عظیم و ص به جای صادق می‌باشد.

    رمز اسماءِ اعظم الهی

    می‌گویند اگر بدرستی بتوانیم این حروف مقطعه را به هم پیوند دهیم اسم اعظم الهی استخراج می‌شود مثلا می‌گویند با ترکیب "الر" و "حم" و "ن" به اسم اعظم الرحمن دست می‌یابیم البته سعیدبن جبیر نیز معتقد است که ما قادر بر پیوند حروفی که اسم اعظم الهی از آن استخراج شود نمی‌باشیم.

    سوگندهای خدا به نام های خود

    زیرا طرفداران این نظریه معتقدند که هر یک از سرآغاز سوره‌ها، اسامی خداوند می‌باشد مانند اخفش که می‌گوید حکمت سوگند خداوند به حروف مقطعه، این است که حروف مزکور دارای شرافت است.

    عده دیگری نیز معتقدند این حروف مانند الم و حم نشانه سرانجام و پایان سوره‌های قبلی آنها می‌باشد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حروف مقطعه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1 - خطیب رازى در مفاتیح الغیب (ج 1، ص 160 - 162) 21 نظر، و شیخ طوسى در تبیان (ج 1، ص‏51-47) متجاوز از ده قول ذکر نموده‏اند.

    2 - تفسیر طبرى، ج 1، ص 66.

    3 - خلاصه چهار نظر این است که این حروف، به صفات ذات، صفات فعل، یا به فرشته و پیامبر اشاره دارند.

    4 - واقدى، مغازى، ج 1، ص 8؛ سیره ابن هشام، ج 2، ص 226.

    5 - تاریخ القرآن، ص 73.

    6 - تفسیر برهان، ج 1، ص 34.

    7 - انَّ اللهَ تبارک و تعالى اُنزل هذا القرآن بهذه الحروف التى یتداولها جمیع العرب ثم قال:"لئنِ اجْتَمَعَتِ الإنْسُ وَالْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یأتُوا بِمِثلِ هذا الْقُرْآنِ لا یَأتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً»" - توحید صدوق، ص‏162.

      - 8بقره(2) آیه 1 و 2.

     - 9آل عمران(3) آیات 1 - 3.

     - 10حروفى که اعتماد هر یکى به مخرج خود ضعیف است و هنگام تلفظ، صدا به نرمى و آهسته بیرون مى‏آید و نفس در جریان بوده و قطع نمى‏گردد <مهموسه» مى‏نامند؛ مانند کاف، خاء، حاء، ثاء، شین، سین، صاد، و غیر آنها را <مجهوره» مى‏نامند.

     - 11درباره توضیح صفات حروف ر.ک: فقید علم و ادب، مرحوم مدرس تبریزى، نثراللئالى، ص‏39-33.

     - 12 تفسیر کشاف، ج 1، ص 78 - 79. در این کتاب به‏طور مشروح این مطلب بیان شده است.

      13 - علامه شهرستانى، المعجزه الخالده، ص 122.

     - 14تفسیر آیات مشکله قرآن، ص 11.

     - 15زمر(39) آیه 30.

     - 16شماره 1996 (20 ذوالحجه 1392، 24 ینایر 1973). متن عربى آن را دانشمند محقق، جناب آقاى مکارم به فارسى ترجمه کرده و در مجله مکتب اسلام (شماره چهارم، سال چهاردهم) درج شده است. با تشکر از زحمات ارزنده ایشان، براى رعایت امانت و احتیاط بیشتر ترجمه یاد شده را به طور اجمال با متن عربى آن یک بار تطبیق نموده، علاوه بر این، خود متن عربى آن را چند بار به دقت خواندم.

      -17 بقره (2) آیه 1 و 2.

      -18 آل عمران (3) آیات 1 -3.

      19  - یادنامه استاد، مقاله دکتر جعفر شعار، ص 5.

     - 20 براى توضیح بیشتر به متن عبارت عربى دکتر رشاد توجه کنید:

    إنّ حرف القاف مثلاً یظهر متفوقا حسابیا فى سوره القاف؛ أى إن نسبته فى هذه السوره إلى بقیه الحروف الأبجدیه الأخرى أعلى منها عن نسبته فى جمیع سور القرآن الکریم الأخرى.

    و قد شاء اللَّه أن تکون هذه السوره التى تحمل رقم 50 فى المصحف الشریف هى التى تحتوى على أعلى نسبه لحرف القاف بین مختلف سور القرآن الکریم و شاءت أرادته أیضاً أن تبدأ هذه السوره بحرف القاف کفاتحه للسوره و أن یطلق علیها اسم سوره القاف...».

      21 - یادنامه استاد، ص 5 - 7.

      22 - ر.ک: آلاء الرحمان (مقدمه)؛ الوحى المحمدى؛ مرزهاى اعجاز؛ قرآن و آخرین پیامبر.

      23 - ر. ک: آیه الله جعفر سبحانى، مرزهاى اعجاز (مقدمه).

     24 - این که مى‏گوید نقش الفاظ تا آن جایى است که معنا را برساند و هر موقع این کار انجام گرفت وظیفه آن به پایان رسیده است درباره آن الفاظ و جمله‏هایى است که نقشى جز افاده معنا ندارند و اما آن رشته الفاظ و جمله‏هایى که علاوه بر رسانیدن معنا، خود جمله و الفاظ، جنبه اعجاز دارند (مانند قرآن) در این موارد، رسالت الفاظ با رسانیدن معنا، به آخر نمى‏رسد. از این رو، قرآن علاوه بر جهات دیگر، از نظر ترکیب و جمله بندى و الفاظ و تعابیر، معجزه است و بحث پیرامون آنها ادامه دارد.

    25 - یادنامه استاد، ص 7.

     26 - اصول کافى، چاپ سنگى، ص 591.

     27 -  نهج‏البلاغه عبده، خ 193.

    28 - ما بال القرآن لایزال عندالنشر والدرس إلا غضاضه ؟ فقال: إن الله تعالى لم یجعله لزمان دون زمان و لاناس دون ناس؛ فهو فى کل زمان جدید و عند کل قوم غض إلى یوم القیامه » - تفسیربرهان، ج‏1، ص‏18.

    29 -  آیت الله عبدالله جوادی آملی، تسنیم، ج2 ، ص 63 و.63

    30 -  همان ، ص 65 و 66.

    31 -  بهاءالدین خرمشاهی، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج1، ص 925.

    32 -  تسنیم، ج2، ص 80 تا 95، با تلخیص.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه, مقاله در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه, تحقیق درباره تحقیق مقاله حروف مقطعه, مقاله درباره تحقیق مقاله حروف مقطعه, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حروف مقطعه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت