تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 2339
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: طراحی - فضا - مبانی طراحی - معماری
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی

    1 - 1 مبانی نظری طراحی

    منظور از مبانی نظری طراحی، مفاهیم و اصولی است که حاکم بر خطوط اصلی طرح و سازنده ایده های آن می باشد، این مفاهیم و اصول به همراه ضوابط فیزیکی طرح، نهایتا" تعیین کننده کالبد اثر هنری می گردد.
    در هر اثر هنری منطقا" دو سیمای قابل تفکیک وجود دارد:

    - جنبه عینی اثر - جنبه ذهنی اثر

    سیمای عینی هنر، همان جنبه صوری آن است . جنبه صوری هنر با ماده به عنوان ابزار، سر و کار دارد که از طبیعت فیزیکی است . پس می توان گفت این سیما به طبیعت تعلق دارد و از قوانین عینی طبیعت پیروی می کند.
    جنبه قوانین ذهنی هنر محتوای هنر است . محتوا عبارت است از تأثیر هنر بر ذهن انسان . پس محتوای هنر، ذهنی است و به انسان تعلق دارد (به عنوان متضادی برای طبیعت ). سیمای ذهنی هنر از جنبه های عینی آن مشتق و از طریق آن تعیین می گردد.
    اصل: محتوا از صورت تبعیت می کند (محتوی در صورت متجلی می گردد.)
    معماری هنری است که بیانش از طریق فضا است، پس جنبه صوری و عینی معماری، صفتهای ویژه فضا می باشد. همه صفتهای ویژه فضا به طبیعت تعلق دارد و از قوانین عینی طبیعی و فیزیکی تبعیت می کند. محتوی در معماری، عملکرد یا فونکسیون فضا است . فونکسیون، تأثیر فضا بر انسان است .
    این جنبه (فونکسیون ) ذهنی بوده و به انسان تعلق دارد. به عبارتی فرم صفتهای فضا و فونکسیون بیانگر و معرف فضا هستند.
    طبیعت ------------------ انسان
    عین ------------------ ذهن
    صورت ------------------ محتوی
    ضوابط ------------------ اصول
    کل ------------------ جزء
    وحدت ------------------ کثرت
    فرم ------------------ فونکسیون
    یک فضا در معماری وقتی زیباست که صفتهای ویژه فضا با عملکردهای فضا هماهنگی داشته باشد (هماهنگی فرم و فونکسیون ) و این اصلی است که در بررسی معماری سنتی و قدیمی کاملا" مشهود است . معنی هماهنگی و همخوانی فرم و فونکسیون در معماری، منطبق بر برداشت کلی فلسفی از هماهنگی «صورت و محتوی » در عمل شناخت و در هر بیان هنری می باشد.
    برای درک مفاهیم سنتی معماری و شهرسازی، باید دیدگاه خاص فرهنگی را نیک دریافت که این مفاهیم در درون آن به وجود آمده است .
    یک اثر معماری پیش از آن که به عنوان یک کالبد ساختمانی مطرح باشد منعکس کننده یک سلسله تفکرات و بازگوکننده راه و رسم زندگانی مردمان دوره خود است . بررسی معماری گذشته چه آثاری که به صورت مونمان ) سمبول ) مطرح می باشند و چه آثاری که به عنوان معماری بومی از آنها نام می بریم، نشان می دهد که این آثار گذشته از این که فرهنگ معماری سرزمین ما را عرضه می کنند، پایه لازم برای تدوین هر نظریه ای هستند که مبنای خلق معماری جدید است . البته این بدان معنی نیست که آنها را بدون قید و شرط تأیید کنیم و تکرار مجدد آنها نیز مورد نظر نمی باشد، بلکه منظور تنظیم و تدوین و هماهنگ کردن اندیشه هایی است که پایه و اساس هر طراحی نو بشمار می آیند.
    هر فضایی در معماری بدون در نظر گرفتن شکل و اندازه اش قابلیت انتقال و انعکاس مفاهیمی را دارد. این مسیله زمانی غلیظتر می شود که فرهنگی غنی پشتوانه خلق فضاها باشد. چنین فضایی چه در روابط کاربردی فضا و چه در زمینه ایجاد روحیه و برداشت روانی، چه در انتخاب مصالح و شالوده و تطابق آن با نیازهای روحی و روانی غنی می شود.
    جستجو و شناخت مظاهر و علایم فرهنگی موجود در کالبد معماری ایرانی، می تواند به شناخت و تعیین ارزشها و مفاهیم خاص فرهنگی که بین مردم رواج داشته کمک کند. پاره ای از مفاهیم موجود در زندگی روزمره مردم از راه عناصر کالبدی، قابل انتقال به دیگران هستند، که خود پیوندهای اجتماعی - فرهنگی تعیین کننده ای به شمار می آیند و از راه ذهنیت افراد، فضای فکری همگانی را شکل می دهند. به عبارتی دیگر عناصر کالبدی نمایانگر ارزشها و مفاهیم فرهنگی - اجتماعی، به صورت یک وسیله تبادل فکر بین ساکنان شهر کار می کنند.
    استفاده از علایم و مظاهر مربوط به فرهنگهای گذشته، در فضاهای جدیدساز معماری، دانشی جدید در زمینه معماری است . در این بررسی با پیگیری چنین روشی سعی بر توجه به مجموعه عناصر کالبدی فضا و تمیز آنها از یکدیگر و تعیین رابطه متقابلشان به همراه رده بندی عملکردهای خاص آنها می باشد.

    1 - 1 - 1 - بررسی فضا در معماری

    فضای معماری را می توان از نظر فرم به سه دسته تقسیم کرد:
    - فضای باز - فضای نیمه باز - فضای بسته .

    فضای باز

    فضای باز در معماری سنتی ایران در دو مقیاس مطرح می شود. اول فضاهای باز بزرگ که بیشتر جوابگوی تجمع های بزرگ، تشریفات مذهبی و نظامی .... بوده است و دوم فضای باز کوچک، که بیشتر در رابطه با کاربردهای روزمره در بناهای کوچک و غالبا مسکونی متداول بوده و معمولا" مکمل فضای زندگی در بخش سرپوشیده محسوب می شده و هماهنگی خاصی را در فضا پدید می آورده است .
    با بررسی چند مثال از بررسی معماری ایرانی در می یابیم که فضاهای باز از مدلها و تناسب خاصی تبعیت می کنند که درالقاء احساس محصور بودن فضا یا عکس آن مؤثر است .

    فضای نیمه باز

    حد فاصل بین فضاهای بسته و باز محاط بر آن در یک بررسی تحلیلی می تواند به عنوان فضای ارتباط دهنده این دو شناخته شود. مجموعه عناصری که کاربرد اصلیشان جدا نگه داشتن فضای باز از فضای سرپوشیده بنا محسوب می شود، تحرک فضایی قابل ملاحظه ای را در کار تلفیق فضای داخلی و خارجی به عهده دارند. بهترین مثال اینگونه فضاها در معماری سنتی «ایران » است .

    ایوان

    یکی از عناصر شاخص معماری ایرانی ایران است و از آن جهت که در محدوده آن و جایگزینی اش در بنا، امکانات تغییر شکلهای گوناگونی وجود دارد عضو قابل توجهی است . دلیل اصلی و اولیه خلق ایران را می توان در نیاز و جوابگویی به یک فضای واسطه با فراهم آوردن امکان مکث و توقف در حین گذشته از فضایی باز به فضای بسته و یا بالعکس تصور کرد. البته ایران به پاره ای عملکردهای جنبی نیز جواب می دهد.
    به خصوص با توجه به شرایط اقلیمی، مانع از تبادل سریع حرارت از داخل به خارج (در فصول سرد) و از خارج به داخل (در فصول گرم ) می گردد. ایوان در کاربردهای مختلف شکل و ابعاد متفاوتی به خود می گیرد و به عنوان حد فاصل نیازهای کاربردی فضا و تزیین و تقویت غنای شکلی فضا ترسیم می گردد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی

    فهرست:

    1 - 1 مبانی نظری طراحی
    1 - 1 - 1 - بررسی فضا در معماری
    2 - 1 - 1 - هماهنگی فرم و عملکرد
    3 - 1 - 1 - نور و حرکت
    4 - 1 - 1 - ریتم موسیقی فضا
    5 - 1 - 1 - کل و جزء
    6 - 1 - 1 - خصوصی عمومی
    7 - 1 - 1 - ایستایی و پویایی فضا
    8 - 1 - 1 - کمپوزیسیون
    9 - 1 - 1 - مقیاس و تناسبات
    10 - 1 - 1 - محصور کردن فضا
    11 - 1 - 1 - فضاهای متباین
    12 - 1 - 1 - رنگ
    13 - 1 - 1 - نقاط عطف
    نتیجه گیری
    فهرست منابع

    .

    منبع:

    ) آریان پور. ا. ح . جامعه شناسی هنر - تهران: انجمن کتاب هنرهای زیبا 1354
    (2) افشار. ایرج . یادگارهای یزد - تهران: انجمن آثار ملی، 1354.
    (3) توسلی . محمود. ساخت معماری در اقلیم گرم و خشک ایران - تهران: دانشکده هنرها. 1353
    (4) توسلی . محمود. اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران (جلد اول ) - تهران: وزارت مسکن و شهرسازی . 1365.
    جعفری . جعفربن محمد. تاریخ یزد - تهران: بنگاه ترجمه نشر کتاب . 1337.
    فلامکی . محمدمنصور. باز زنده سازی بناها و شهرهای تاریخی . تهران: انتشارات دانشگاه تهران . 1365
    کاتب . احمدابن حسین . تاریخ یزد - تهران: انتشارات فرهنگ ایران زمین . 1345
    کسمایی . مرتضی . اقلیم و معماری - تهران: انتشارات خانه سازی . 1363
    کیانی . محمدیوسف. معماری ایران دوره اسلامی - تهران: دانشکده هنرها. 1366
    کیانی . محمدیوسف. شهر و شهرنشینی - تهران: هواپیمایی ملی هما. 1365
    گروه مطالعات . فرهنگ معماری ایران - تهران: دانشکده هنرها. 1357.
    گروه مطالعات . سنت در معماری - تهران: وزارت آبادانی و مسکن . 1349
    تحقیقات ساختمان و مسکن . طرح جامع شهر یزد (تجدید نظر) - تهران: مشاورین شهربد. 1363
    گروه مطالعات . معماری بومی - تهران: انجمن فرهنگی ایران و ایتالیا. 1365.
    (15) Ardalan Nader The SENSE OF UNITY : Chicago . The university of chicago Bakhtiar Laleh
    Museum Vol.XXVI No 3/4 1974 Quarterly Review published by Vnesco
    فرانسیس وی . کی . چینگ. معماری: فرم فضا و نظم/. - تهران: دانشگاه تهران . 1368
    هاشمی . رضا. مجله آبادی شماره /4. - تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران . 1371
    بزرگمهری . زهره . هندسه در معماری/. - تهران: سازمان میراث فرهنگی . 1372
    پیرنیا. محمدکریم . معماری اسلامی ایران/. - تهران: دانشگاه علم و صنعت . 1371

    مقالات و جزوات

    - آثار تاریخی یزد. مجله باستان شناسی . ج . 1362. ش . 1 و 2 ص . 104 - 96.
    - آجرهای نقش دار یزد. مجله هنر و مردم . ج . 1338 ش . 80. ص . 11 - 9.
    - اصول و مبانی معماری سنتی . کیهان فرهنگی . ج . 1363. ش . 3. ص . 13 - 3.
    - بادگیر. بیابان . ج . 1356. ش . 2. ص . 67 - 66.
    - بادگیر. سروش . ج . 1359. ش . 64. ص . 66 - 62.
    - بادگیر. هنر و معماری . ج . ش . 1364. ش . 34 - 33. ص .
    - رنگ و فرهنگ عامه . اطلاعات علمی . ج . 1364. ش . 2. ص . 1 - 60.
    - روستاهای ایران . یزد. محیطشناسی . خ . 1361. ش . 11. ص . 203 - 181.
    - روستاهای یزد. سروش . ج . 1359. ش . 75. ص . 55 - 52
    - گنبد. هنر و مردم . ج . 1352. ش . 137 - 136. ص . 7 - 2
    - یزد طبقه بندی اقلیمی . محیطشناسی . ج . 1362 ش . 11. 203 - 181.

    پروژه و پایان نامه تحصیلی

    - حنایی . حمید. فلسفه و تیوری معماری - تهران: دانشکده هنرها. ش . 1454.
    - غیاثی . منوچهر. یزد - تهران: دانشکده هنرها. ش . 2. 1601.
    - فهیمه . محمدتقی . تیپولوژی مسکن شهر یزد - تهران: دانشکده معماری علم و صنعت . 1364.
    - محمدزاده . فرخ . یزد - تهران: دانشکده هنرها. ش . 1470.
    - معتدل . مبنا. یزد - تهران: دانشکده هنرها. ش . 1613
    - خشت و خیال - تهران: دانشکده معماری دانشگاه ملی .

     

    .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, مقاله در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, تحقیق درباره تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, مقاله درباره تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله نظری به مبانی طراحی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت