تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

تعداد صفحات: 6 فرمت فایل: word کد فایل: 4014
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تربیتی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

    مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

    تربیت در ایران باستان به سه منظور بوده است:

    ۱- خدمت به اجتماع.

    ۲- خدمت به خانواده و رفع مسئولیت از پدر و مادر.

    ۳- بهبودی حال و برتری بر دیگران.

    بنابراین میتوان گفت که هدف اساسی همان تربیت دینی و اخلاقی است که به صورت انجام دادن وظایف خانوادگی و اجتماعی و پیشرفت شخصی تحقق می یابد. سازمان آموزش و پرورش در طی چندین هزار سال به یک حال نبوده است پس نمیتوان گفت که سازمان واحدی در این دوره وجود داشته است اما خانواده و آتشکده و آموزشگاههای دربار مراکز مهم تعلیم و تربیت در این دوره به شمار می آمده اند. در دورهی ساسانی دانشگاههایی نظیر جندی شاپور نیز بر این مراکز افزوده می شود. در دانشگاه جندی شاپور که در قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان تاسیس شد کتب علمی و ادبی را که از هند و یونان آورده بودند به پهلوی ترجمه کردند و پزشکانی را از یونان برای تدریس در این دانشگاه به کار گماشتند. این دانشگاه تا اواخر قرن سوم هجری وجود داشت و یکی از مراکز بزرگ علمی و فرهنگی آن روزگار بود. کودک تا پنج سالگی در خانواده و در میان زنان تربیت میشد و آموزش دینی و علوم و فنون در سن هفت تا پانزده سالگی که آن سن را تمیز عقلی می نامیدند انجام میگرفت. روش عمده آموزش و پرورش، شفاهی و حفظی و تلقینی بود و گاه نیز مطلوب نادرستی را به کودکان تلقین میکردند. به طور مثال به اطفال تلقین میشد که شاه به خواست خدا و موهبتی الهی بر تخت سلطنت نشسته و نمایندهی او بر روی زمین است و برحسب اراده ی او امور کشوری را سامان میدهد. بنابراین همگی باید چشم بر حکم و گوش بر فرمان او نهند و او را تا حد پرستش دوست بدارند. آموزش و پرورش که شمه ای از آن را بیان کردیم بیشک دارای محاسنی بود که از مهمترین آنها می توان ایجاد روحیه گذشت و سعه صدر و علاقه به علوم و فنون را نام برد و این دو جنبه سبب شد که مردم این سرزمین در دوره هایی از تاریخ، امپراطوری بزرگی را ایجاد و ارائه کنند و در پیشبرد دانش و هنر سهیم باشند. اما از سوی دیگر نظام تربیتی ایران باستان به ویژه در سالهای پیش از ظهور دین اسلام دارای عیب هایی بود که مهم تر از همه طبقاتی بودن آموزش و پرورش و ایجاد روح فرمانبرداری از قدرتمندان و پیروی کورکورانه از حاکمان را میتوان ذکر کرد. این نوع تعلیم و تربیت همراه با ستمگریها و تندرویهای حاکمان دورهی ساسانی، به سقوط این سلسله منجر شد و ایرانیان را برای پذیرش دین جدید آماده ساخت. (۸)

    تعلیم وتربیت در اسلام:

    تعلیم و تربیت اسلامی با نزول قرآن تولد یافت و پیامبر اسلام (ص) که پروردگار او را به نیکی تربیت کرده بود، معلم و مربی آن شد. توالی این دو رویداد میمون و مبارک پرده از یک راز برمیدارد و آن اهمیت بسیار بالا یا کلیدی بودن دو عنصر برنامه و معلم در مجموعه نظام تربیتی اسلامی است. این سخن هرگز به معنی سبک انگاشتن دیگر عناصر نیست بلکه دقیقا تأکید بر این نکته است که این دو یعنی برنامه و معلم در حکم عود استوار این خیمه ی بلندند. معلم، نقش برگشت ناپذیر و غیر قابل انکاری در چرخه ی آموزش ایفا می کند، معلم کانونی است که چرخه ی آموزشی بر محور آن می چرخد و قوام و دوام این چرخه به موقعیت و جایگاه معلم بستگی دارد. به همین دلیل معلم مقام رفیع وارزشمندی را به خود اختصاص داده است

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), مقاله در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), تحقیق درباره تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), مقاله درباره تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت ) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم (تعلیم و تربیت )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت