تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع)

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 4086
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع)

    هشت حدیث در جهت امام هشتم

    حضرت رضا  از ما نیست آن کسی که دنیای خود را برای دینش  و دین خود را برای دنیایش ترک می گوید حضرت رضاu : هر کس که نعمت رسانی  مخلوقان را سپاس نگذارد در حقیقت  خدای عزو جل راسپاسگذاری نکرده است.

    حضرت رضا u:همانا به وضو و ضواهر شده تا چون بنده در پیشگاه خداوند قادرمتعال  می ایستد پاک  باشد  حضرت رضا u: هرکس حضرت معصومه را با شناخت زیارت کند بهشت پاداش او خواهد بود . حضرت رضا u:آن کسی  که نقسش  را محاسبه کند سود برده است و آن کسی که از محاسبه نفسش غافل بماند زیان کرده است.

    حضرت رضا u:دو گروه که باهم روبروی می شوند پیروزی با گروهی است که گذشت  بیشتری داشته باشد. حضرت رضا uهرکس در ماه رمضان خشم خویش را نگهدارد در خداوند در قیامت خشم خود را از اونگه خواهد داشت. حضرت رضا u هیچ بنده ای حقیقت ادیانش را که مالی نمی کند مگر اینکه در او سه خصلت باشددین شناسی ، تدیبر نیکوزندگی  و شکیبایی در مصیبت ها وبلاها

     

     

     

    مقدمه

    حمد وسپاس بیکران خدای را که توفیق تشرف وحضور در پیشگاه هشتمین  حجت خدا وامام رئوف علی بن موسی الرضاu را به همراه دوستانمان نصیب ما گردانیدو به سعادتی عظیم نایمان آورد. چنانچه می دانیم زیارت امری وارتباطی درونی با امام است لذا شایسته است که درکمال ادب و تواضع و خشوع انجام گیرد چرا اگر معتقدیم امام درهمه حال شاهد وناظر بر ماست وبرهمین اساس است که شهادت می دهیم امام ما را می بیند کلام ما را می شوند و سلام ما را بدون پاسخ نمی گذارد حالدر عطاف فرشتگان که در بیان اهل دل و ملجاء مومنان صادق حضور یافته ایم چه زیباست که از لحظه لحظه ای آن توشه برگیریم و ذخیره آخرتمان کنیم .

    آداب عملی زیارت

    1-قصد قربت در زیارت

    2-شناخت ومعرفت امام u در حد مقدور

    3- زیارت با مال حلال

    4-دوری از گناه

    5- نیکی کردن به همراهان و یاری نمودن آنها

    6- با طهارت بودن (وضو یا غسل )

    7- پوشیدن لباس پاکیزه

    8- حضور قلب داشتن و فروتن بودن

    9- خوش بو نمودن بدن ولباس

    10- اجاره ورود طلبیدن(اذن دخول )

    11- خواندن زیارتنامه های معتبر (امین الله ، جامعه و...)

    12 -خواندن به نماز و زیارت

    13- تلاوت قران مجید به اندازه و اهدای واهدای ثواب آن به حضرت رضا u

    14- پرهیز از گفتار و حرکات اضافی در هنگام زیارت

    15- توبه در حضور حضرت رضا u ودرخواست شفاعت د رتوصیه موکد شده است .

    16- دعای برای سلامتی حضرت زمان u وتعجیل در فرج ایشان

     

    تاریخچه حرم مطهر

    حضرت رضا u در سال 148 ه ق دیده به جهان گشود. درسال 183ه  ق درمدینه با شهادت پدر بزرگوراشان به منصب امامت نایل آمدند . در زمان خلافت مامون ، در سال 200ه ق حضرت رضا u وخاندان حضرتش رامجبور به ترک مدینه وهجرت به سوی خراسان کرد سه سال بعد از هجرت حضرت رضا u مامون به گمان خام دسترسی به پیروزی نهایی وجود مقدس حضرت رضا u را با سم به شهادت رسانید.

    تاریخچه آستان قدس

    بدنبال شهادت حضرت رضا u در قرن دوم هجری ، پیکر مبارکشان را در بقعه ای بر فراز گور هارون الرشید، در باغ حاکم  طوی درقریه سناباد دفن کردند که بعداً به مشهد معروف می شود.

    اولین بار نام مقدس درکتاب «احسن  التقاسیم» بکار برده و این حوقل نیز درکتاب المسالک و الممالک این مکان را «مشهد الرضا» خوانده است بدنبال تزیین بقعه در عهد دیلیمان ، به دستور پادشاه متعصب غزنوی سبکتکین در قرن سوم ، سقف و قسمتی از دیوار بقعه ویران شده که مطابق انچه مولف تاریخ بیقهی نقل می کند ابوبکر شهمرد درزمان سلطان محمود غزنوی وبدستور وی به سال 400 قمری به روی بازمانده دیوراهای گلین، بنای آجری بقعه را بر پا می سازد ودر ضمن مناری نیز برآن اضافه می کند که هسته اصلی حرم حضرت رضا u را بنایی چهارگوش تشکیل می داده است . بعد از این اضافات اولین سنگ مزار حضرت رضا u که متعلق بع سال 516 قمری است در اندازه 6*30*40 سانتمیر  می باد بر بالای قبر مطهر گذاشته  می شود که کتیبه آن چنین  است « امر بعماره مشهد الرضوی علی بن موسی u العبد المذنب افقیر الی الرحتمه ابوالقاسم احمد  بن علی احمد العولی  الحسینی نقبل الله منه » این قطعه سنگ امروزه در میان دیگر آثار تاریخی  درموزه  آستان قدس موجود می باشد.

    دومین  سنگ  از جنس  مرمر سفید  و آهکی بوده است. سومین  سنگ  ، سنگ جدید است  که درسال 79 نصب شده و وزن آن 3600 کیلوگرم  در ابعاد 110 در 220 به قطر یک متر است . بر سطح سنگ ، القاب امام حضرت رضا u تاریخ ولادت و شهادت و دوبیت  که حضرت به قصیده دعبل ملحق فرمودند  حک شده است. اطراف  سنگ  نیز به آیاتی از قرآن  مجید  زینت یافته است.

    در سال 548 قمری در جریان حمله عزرها به مشهد به بنای  بقعه مبارکه نیز لطمه  وارد گردیده است که چند سال بعد توسط شرفالدین ابوطاهر سعد بن علی قمی ، در عهد سلطان سنجر ، مرمت  گردیده است مطابق نوشته های روی بعضی از کاشیها ، زمرد ملک خواهر زاده سلطان سنجر بعد از سال 557 قمری ، ازاره حرم را با کاشیهای نفیس شش ضلعی هشت ستاره ای مزین می کند همچنین  این بانو با خطی خوش جزوه هایی از قران کریم را نوشته ووقف بقعه ساخته است که در کتابخانه آستان قدس نگهداری می شوند.

    به سال 612 قمری در زمان خوارزمشاهیان کتیبه  بسیار زیبایی به خط ثلث برجسته بر روی دیوار و طرف در ورودی حرم از جانب رواق دار الحفاظ نصب می گردد و بر روی آن نام و نسب حضرت حضرت رضا u تا حضرت امیر االمومنین  علی u آمدهاست و برحاشیه مزبور به خط ریز و دو بیت در مدح حضرت رضا u از سرودهای  ابونواس شاعر ایرانی عرب زبان  نیز نقش بسته است.

    بعد از این  دوران ، در حمله مغولان  حرم مطهر آسیب  فراوان دیده  که نخست توسط غازان و سپس در زمان الجاتیو  پادشاه  شیعی مذهب ایخانی مرمت شده و به آبادانی اطراف آن افزوده شده که بنای کامل گنبد موجود را مربوط به این دوره دانسته اند.

    ابن بطوطه سیاح در سال 734 قمری از راه جام به طبس سفر کرده  و در خاطرات خود از حرم مطهر امام رضا u این گونه یاد می کند. «در مشهد مکرم قبه عظیمی  است در داخل زوایه و جنب آن مدرسه و مسجدی است که از همه از ابنیه  عالیه مطبوعه است دیوارها این ابنیه را باخشت کاشانی مزین کرده و بر روی مرقد حضرت رضا u صندوقی چوبی نصب شده و بر روی این صندوق صفحات نقره کوبیده اند و قندیلیهای نقره  بالای مرقد آویخته و آستانه در قبه نقره است و بر در مزبور پرده ای از پارچه حریر مذهب مشاهده می شود و انواع فرشها در قبه گسترده اند و در برابر مرقد حضرت رضا u قبر هارون الرشید است که بر روی آن نیز صندوقی نصب شده »

    اولین صندوق : که برمزار حضرت قرار گرفت مربوط به انوشیروان زرشتی  است که در پی مشاهده کرامات حضرت رضا u در سال 500 صندوق چوبی  با روکش نقره بر مرقد حضرت رضا u نصب کرد.

    دومین صندوق ، صندوقی  چوبی با روکش ومیخهای طلا معروف به صندوق  دارای تزئینات زیبایی بوده است اما به علت متلاشی شدن پایه های آن از روی مضجع شریف برداشته شده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), مقاله در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), تحقیق درباره تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), مقاله درباره تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع), مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع) ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله حرم امام رضا (ع)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت