تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان

تعداد صفحات: 64 فرمت فایل: word کد فایل: 6195
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت قدیم:۲۳,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان

    مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.

    حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.

     

    شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

    داشتن علاقه به رشته آموزشی خود

    داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات

    تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز

    توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی

    داشتن فن بیان مناسب

    توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان

    در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟

    کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.

    داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.

    داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.

    توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.

    توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.

    پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.

    از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.

    کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟

    داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.

    فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)

    نیاز بازار کار به حرفه آنها.

    آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه

    برخورد مناسب استاد.

    توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی

    در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.

    وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

    تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان:

    برداشتی که اکثر ما از تفکر داریم و کم و بیش در جامعه ما رواج دارد یک برداشت صد درصد صحیح و بدون اشکال نبوده. لذا باید ابتدا معنای صحیح آن روشن شود تا درباره تقویت و قدرت بخشیدن آن در افراد به طور صحیح گام برداریم.

    اصولا زمانی بانسان بهتفکر می پردازد که با مشکل و مسئله مهمی برخورد کند. و یا مطالبی را به خاطر آورده باشد. با این تعریف مشخص می شود که انسان به تفکر نمی پردازد و نمی اندیشد مگر در هنگامی که دچار مشکلی گردد و احتیاح به کار و تلاش یکی از عوامل مهم در امر تفکر و رسیدن به هدف است.

    2-ایجاد تفکر عملی:

    معمولا اینگونه تفکر در مسائل روزمره و عادی جریان دارد و بیشتر برای تنظیم کار و وظایفی که در قبال آن مسئولیت دارد معطوف می شود.

    4- ایجاد تفکر خلاق:

    در اینگونه تفکر بیشتر به مسائل و مشکلاتی که حل آن مشکل بوده و نیاز به تلاش فکری بسیار نیاز دارد پرداخته می شود و در این راستا برای حل مسائل مشکل راه حل های جدید کشف می گردد و معمولا در اینگونه اندیشه و تفکر است که به اختراعات بسیار مهم می انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاریف یاد شده تفکر خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه مربیان و مسئولین در این رابطه تلاش کنند.

    اما آنچه ما در مراکز آموزش و پرورش و تمام مراکز آموزشی شاهد و ناظر آن هستیم غیر از آن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. و با یک بررسی بسیار سطحی متوجه خواهیم شد که مراکز آموزشی ما با اتخاذ روش های خشک و بی روح و طبق یک عادت دیرینه مشغول به کار هستند و از هرگونه راه حل جدید که از ناحیه دانشجو بخواهد ارائه شود مخالفت می ورزند و با ایجاد یک محیط انضباطی سخت موجب رکود هرگونه تفکر تازه می شوند و این تفکر در همه مراکز آموزشی سایه نیفکنده. اما باید توجه داشت که اینگونه روش ها هیچگونه پیشرفت و ترقی را به همراه ندارد.

    حتی ساکت کردن دانشجویان درمحیط آموزش، مجبور کردن آنها به پذیرفتن مطالبی که ازناحیه استاد بیان می شود یک نوع ارزش و نشانه اداره خوب کلاس شمرده می شود. باید به این نکته توجه داشت که انتقال فراوان مفاهیم علمی و تمرین های تکراری هرگونه فرصت اندیشیدن را از دانشجو سلب می کند و آنچه سبب پیشرفت و تعالی هر انسانی می گردد همان ایجاد فرصت هایی برای اندیشیدن است. در اینجا باید شرایط اندیشیدن را برای دانشجویان فراهم مناید و دانشجویان باید با اندیشیدن به شناخت صحیح دست یابند و این شناخت علمی صحیح آنان را به باور تثبیت شده برسانند. در اثر ایجاد باور تثبیت شده است که گرایش به سوی عمل تحقق می یابد و در نهایت به انجام عمل منجر خواهد شد.

    4- ایجاد یگانگی و حس همکاری:

    ایجاد حس همکاری و تعاون در کاراموزان را می توان یکی از محرک های اصلی پیشرفت در تمام ابعاد کارآموز دانست. به وسیله تعاون وهمکاری می توان فرصت هایی را برای ارتباط متقابل اجتماعی و روانی و نهایتاً تکامل افراد ایجاد کرد. با ایجاد حس همکاری است که خواسته های افراد آشکار شده و قابلیت های آنان بعنوان عضوی از جامعه نمودار می گردد. اب ایجاد حس همکاری می توان پیشرفت و تکامل کارآموز را سرعت بخشید. در این رابطه با بررسی هائی که انجام گرفته است عوامل موثر در ایجاد یگانگی و انسجام در سه مورد خلاصه کرد.

    الف- مربی:

    اساسی ترین نقش را در انسجام و یگانگی ایفا می کند، با تماس مداوم با دانشجویان فرصت بسیار زیادی برای ایفای نقش خوددارد او می تواند با ایجاد محیطی مناسب و فراهم آوردن امکانات و لوازم مورد نیاز موجبات انسجام و یگانگی را در بین دانشجویان فراهم آورد.

    ب- ایجاد روابط اولیه همراه با عواطف:

       درستی بین یک گروه از دانشجویان بهص ورتی که در راه اهداف آن منافع مصالح شخصی نادیده گرفته شود از نوع روابط نخستین است و می توان گفت که این بهترین نوع رابطه است. هیچ عاملی جز دوستی های بی شائبه و بر کنار ماندن از هدف های مادری و شخص نمی تواند همکلاسان را در یک موسسه آموزشی به یکدیگر ارتباط  دهد. به همین دلیل است که درستی هایی که از دوران تحصیل نشأت گرفته است عمیق و ریشه دار و مستمر است. و هرچه روابط نیکوتر و صمیمانه تر باشد استوارتر و از یگانگی بالاتری برخوردار است.

    ج- پرورش گفتاری در کارآموزان:

     از آنجائی که تمام حالات و کردار مربی در دانشجویان تاثیر می گذارد لذا گفتار و طرز بان مربی نیز از این مقوله خارج نیست و مربی باید توجه داشته باشد که در هنگام بیان مطالب به گونه ای عمل نماید که همزمان دانشجویان به طریقه سخن گفتن و بیان مطالب را نیز فرا بگیرند و سعی کند که بسیار روان و سلیس مطالب را باین نماید و کلمات قابل فهم و زیبا باشد تا دانشجویان با الهام از مربی در گفتار از وی پیروی نماید.

    تعریف مطالعه:

      مطالعه علمی است که با تفکر همراه است و پرورش و به کار انداختن تمام قوای فکری و اخلاقی چون قوه تمیز، استدلال، تصمیم، حکم، قضاوت می گردد و از طرف دیگر توانایی در خواندن سبب ورزیده شدن حافظه و مخیله خواهد شد و موجبات درک بهتر مواد درسی را فراهم می سازد. حال اگر مطالعه با درک معنا همراه باشد موجب پرورش شخصیت، کسب اطلاعات سودمند، برقراری رابطه حسنه با دیگران، لذت روحی و نشاط خاطر را موجب می شود.

    مطالعه و روش های آن:

    هر کارآموز قبلا مشتاق است که مطالعه کند و این شیوه بسیار پسندیده را در خود تقویت کند و به صورت عادت در زندگی خود درآورد. در این رابطه می بینیم که بسیاری از کارآموزان نگران این هستند که چگونه مطالعه کنند و می خواهند بدانند که روش های آن چگونه است تا به کار بستن آن راندمان تحصیلی خود را بهبود بخشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان

    فهرست:

    فصل اول: تعاریف و مفاهیم

    مفهوم فنون تدریس و تعاریف آن

    شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

    وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

    تعریف مطالعه و روش های آن

    فصل دوم: آیین کلاس داری

    هدف از بررسی آیین کلاس داری

    نقش انگیزه

    نقش انضباط و کنترل

    بحث انضباط شخصی و تاثیر آن در کلاس داری

    فصل سومن: روش های کلی تدریس در نظام آموزشی

    روش های فعال و غیر فعال و قوانین اثر و نتیجه

    هدف های آموزشی

    مهایت های فرایند تدریس

    الف) مهارت های پیش از تدریس- تعریف استاندارد- آشنایی با طرح درست و فواید آن و فرم

    ب) مهارت های بپمن تدریس: 1- تنظیم صدا و حرکات فیزیکی مربی 2- حفظ شخصیت و احترام مربی 3- فروتنی و ادب 4- بیان کافی مطالب درسی 5- اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- کیفیت بیان مطالب

    بررسی فنون عرضه شده به کارآموز و بیان مطالب

    ارجاع اطلاعات کافی برای کارآموز

    انتظاراتی که کارآموز از مراکز فنی و حرفه ای دارد:

    تقاضا و نیازهای عمومی و کلی در پداگوژی و نحوه برخورد با دیگران

    طریق شناخت افکار و استعدادهای افراد

    مهارت های پس از تدریس

    فصل چهارم: کلیات روش های تدریس

    1- روش های تدریس غیر فعال- شیوه مکتبی- شیوه توضیحی- شیوه سخنرانی

    2- روش های تدریس فعال- شیوه پرسش و پاشخ- شیوه بحث- شیوه اکتشافی

    3- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل

    4- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل

    بحث پایانی

    منابع و مأخذ مورد استفاده

     

    منبع:

    1 – مهارت های آموزشی ( روشهای و فنون تدریس ) حسن شعبانی

                                                                         دانشگاه تهران – 1371

    2 – کلیات و روشهای فنون تدریس ( دروه کاردانی مراکز تربیت معلم ) –

                                                                           امام الله صفوی – 1377

    3 – رابرت اف می گر تدارک هدفهای  آموزشی ترجمه بهرام زنگنه و محمد حسین شمشیری

                                                                           دانشگاه آزاد ایران – 1355

    4 – میلر جرالدر ارتباط کلامی ( تحلیل معانی بیان ) ترجمه علی ذکاوتی قراگوزلو

                                                                              انتشارات سروش تهران – 1368

    5 – هیلگارد ارنست و آروباور نظریه های یاد گیری ترجمه محمد تقی براهنی

                                                                          مرکز نشر دانشگاهی تهران -1367

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, مقاله در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, تحقیق درباره تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, مقاله درباره تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله وظایف عمومی مربیان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت