تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 8698
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet

    چکیده 

    نیاز به ارتباط با جهان اطلاعات و همچنین بی نیاز کردن کاربران از محدودیتهای مکانی و زمانی سالهاست مد نظر کارشناسان علم کامپیوتر و بخصوص مهندسین اینترنت است.استاندارد  802.16  برای شبکه های شهری   را می توان آخرین راه حل برای پاسخگویی به این نیازها دانست.

     کلمات کلیدی: وایمکس،  خط دید مستقیم (LOS)، خط دید غیر مستقیم(NLOS)

     مقدمه 

    در جهان امروز شاید کمتر کسی را بتوان یافت که از اینترنت اطلاعی نداشته باشد و یا حداقل نامی از کامپیوتر نشنیده باشد.حال برای آن عده ای که کامپیوتر را چند بار دیده اند ! و یا لمس کرده اند!!! و بیشتر برای آن دسته افرادی که با اینترنت سر و کار دارند این مقاله می تواند جالب و خواندنی باشد.

     تاریخچه 

    راههای زیادی برای دستیابی به اینترنت وجود دارد که عموماً به سه دسته تقسیم می شوند.

     دسته ی اوّل -  دسترسی شماره گیری ( Dial-up )

    این روش با استفاده از یک مودم آنالوگ و یک خط تلفن قابل پیاده سازی است و حداکثر می تواند دارای پهنای باند  56    kbps    باشد .

     دسته ی دوّم -  دسترسی باند پهن  (  Broadband)

     این روش مبتنی بر کابل و دارای پهنای باند گسترده برای کاربران است  و میتوان ازDSL   و خطوط T1 و E1  به عنوان نمونه های این نوع دستیابی نام برد.

     

     

     

    دسته ی سوّم -   دسترسی  بی سیم ( Wireless )

    این روش در حال حاضر تنها بصورت Wi-Fi و Bluetooth   وجود دارد و با استفاده از امواج  الکترو مغناطیس کار میکند و میتواند اتصالات را در محدوده ی یک خانه ، رستوران و یا کتابخانه از تجهیزات سیمی و کابلی بی نیاز کند.

     از میان سه روش ذکر شده ،  اینترنت مبتنی بر خطوط باند پهن دارای هزینه های زیاد و محدودیتهای جغرافیایی از نظر راه اندازی و ارائه سرویس است . مشکل روش بیسیم نیز (Wi-Fi) محدوده ی کم تحت پوشش است که به صد و نهایتاً چهار صد متر محدود می شود. در این بین  کارشناسان IEEE  با آگاهی از مشکلات فوق در صدد پیاده سازی استانداردی برآمدند که علاوه بر بیسیم بودن – سهولت نصب و عدم نیاز به زیر ساخت های مخابراتی – دارای پهنای باند بالا و سرعت انتقال بهینه باشد نهایتاً این تلاشها منجر به تولد استاندارد 802.16  شد که برای شبکه های بزرگ بیسیم شهری یا اصطلاحاً WMAN بهینه شده بود. در این زمینه شرکت اینتل با ایجاد سازمانی به نام " انجمن کار بین جهانی برای دسترسی مایکروویو "  - Access Forum The Worldwide Interoperability for Microwave  -   یا به اختصاراً  Wimax Forum    گامی بلند در جهت هماهنگ و همگرا کردن فعالیتها و همچنین ساخت تجهیزات مورد نیاز در زمینه استاندارد802.16 برداشت. این عمل اینتل در واقع منجر به انتخاب نام تجاری Wimax   ( Worldwide Interoperability of Microwave Access ) برای این استاندارد گردید.

      نسخه های وایمکس 

      وایمکس در دو نسخه ی ثابت (  Fixed ) و سیار ( Mobile ) استاندارد سازی شده است که نسخه ی 802.16a   تا 802.16d   برای وایمکس ثابت و نسخه ی 802.16e   که اخیراً پیاده سازی شده است  برای مصارف سیار حتی تا سرعتهای 120 km/h  در نظر گرفته شده است

     سرویس های وایمکس 

      سرویس با دید مستقیم LOS   (Line Of Sight   )

    شرح

    استاندارد 

    Fixed / Mobile

    Bit Rate

    فرکانس

     

    Fixed (NLoS)

    32-134 Mbps

     2-11 GHz 

     802.16a 

    Fixed (NLoS)

    32-134 Mbps

     5 ، 6 GHz

     802.16b 

    Fixed (LoS)

    32-134 Mbps

     66 -10 GHz

     802.16c

    Fixed (NLoS)

    Up to 75 Mbps

     2-11 GHz

     802.16d

    Mobile (NLoS)

    Up to 15 Mbps

    < STRONG>

     802.16e

     این سرویس تنها امکان تبادل اطلاعات برای ایستگاههایی را فراهم می آورد که اولاً ثابت بوده ثانیاً در دید مستقیم با ایستگاه  و آنتن وایمکس قرار داشته باشند.محدوده ی تحت پوشش این سرویس تا شعاع 50 کیلومتر است که مسافتی در حدود 9300 کیلومتر مربع را شامل می شود .فرکانس قابل استفاده در این سرویس 10 تا 66 گیگاهرتز است که امکان ارسال اطلاعات را با توان بالا  ایجاد میکند .

    سرویس بدون دید مستقیم NLOS  (Non Line Of Sight   ) 

     این سرویس بر خلاف LOS   برای مصارف درون شهری طراحی شده و محدوده ای در حدود 6 تا 9 کیلومتر را تحت پوشش خود قرار می دهد. مشکل عمده ی شبکه های بی سیم شهری وجود موانع بسیار بر سر راه امواج ارسالی و دریافتی است که در این سرویس با به کار گیری امواج در فرکانس 2 تا 11 گیگا هرتز این مشکل به راحتی رفع شده است. فرکانسهای بالای 10 گیگاهرتز از موانع سخت عبور نمیکنند. وایمکس همچنین  دارای دو نوع معماری مختلف است.نقطه به نقطه (Point to Point  ) که بیشتر در سرویس LOS   استفاده می شود و  نقطه به چند نقطه ( point to Multipoint ) که برای سرویس NLOS طراحی  شده است.

     وایمکس همچنین پهنای باند میانگین  70 Mbps   و در بهترین حالت 286 Mbps   را پشتیبانی میکند که پهنای باندی معادل برای 60 مرکز تجاری با ارتباط  E1  و بیش از 1000 منزل مسکونی با ارتباط DSL   است .لازم به ذکر است تمامی ارقام بالا بستگی مستقیم با ارتفاع دکل و توان ارسالی دارد و همچنین در بهترین حالت جوی قابل دستیابی است به عنوان مثال فرکانسهای بالای 10 گیگاهرتز شدیداً به وسیله ی آب جذب می شوند پس در یک روز بارانی نمی توان انتظار یک ارتباط با پهنای باند معمول را داشت.

     تجهیزات وایمکس

     این تجهیزات به طور کلی به دو قسمت رادیوی وایمکس و آنتن وایمکس  تقسیم می شود .

     

     رادیوی وایمکس شامل یک فرستنده و یک گیرنده است که امواج را در فرکانسی که فرکانس حامل نامیده می شود ارسال می کند.در اکثر موارد رادیوی مرکزی جدای از کل وایمکس است که باعث می شود رادیو از سرما، گرما و رطوبت مفرط و تمامی عواملی که موجب کم شدن کارایی آن می شود محافظت شود.

     اتصال آنتن به رادیوی وایمکس از طریق کابلی که به اصطلاح Pigtail  نامیده می شود صورتمی گیرد هر چه Pigtail   بلند تر باشد امکان از بین رفتن سیگنالها بین آنتن و رادیو بیشتر است.

    برای مثال کابل LMR- 400 در هر 3 متر 1db  را از دست می دهد که اگر  آنتن در بالای یک ساختمان 20 طبقه قرار داشته باشد و رادیو در طبقه ی همکف تقریباً تمام سیگنالهای ارسالی از بین خواهد رفت.

    آنتن وایمکس   طرز کار آنتن وایمکس درست همانند آنتن ماشین ، تلفن های سلولی، رادیو FM  و تلویزیونهای کابلی است. در شکل سه نوع اصلی آنتن وایمکس را مشاهده می کنید که از بالا به پایین شامل  آنتن فرستنده/ گیرنده،  آنتن سکتور  و آنتن پانل  است

     بطور خلاصه آنتن فرستنده /گیرنده برای مصارف پخش گسترده به صورت 360°   است در حالی که آنتن سکتور قابلیت پخش در زوایای کمتر اما به صورت متمرکز و با قدرت بالاتر را دارد و بالاخره آنتن پانل که معمولاً بصورت یک صفحه مربع مسطح به ضلع 30 cm   وجود دارد بیشتر برای مصارف  P2P کاربرد دارد.

     ایستگاه مشترکین ( CPE)

     تجهیزات این قسمت برای ارتباط مشترکین با آنتن های وایمکس تعبیه شده است و در دو نوع خارجی (out door) و داخلی (in door) عرضه می شود. حسن نوع خارجی استفاده از  ماکزیمم  امواج  و حسن نوع خارجی آن راحتی نصب و کم هزینه بودن آن است.

     

                                                 indoor

     

    outdoor

     وایمکس 

      ایجاد زیر ساخت ارتباطی بین ایستگاههای بیسیم(بک هال)

    سیستمهای تلفن همراه و یا دیگر شبکه های بیسم با استفاده از یک ایستگاه به مشترکینی که در محدوده ی آن ایستگاه قراردارند- اصطلاحاً در درون سلول – سرویسهای بی سیم ارائه می دهند. اما ارتباط بین ایستگاهها همچنان به صورت کابلی انجام می شود، فناوری وایمکس می تواند ارتباط بین این ایستگاهها را نیز به صورت بیسیم برقرار کند.با استفاده از این فناوری ایستگاههای مخابراتی از هزینه های سرسام آور نصب کابلهای مخابراتی بی نیاز خواهند شد که خود نقطه ی عطفی در فناوریهای مخابراتی است.

      ارائه سریع دسترسی با ظرفیت بالا

    بر خلاف شبکه های سیمی که راه اندازی آنها مستلزم زمان زیاد برای نصب تجهیزات است با استفاده از وایمکس می توان حتی چند روزه  یک شبکه گسترده با پهنای باند بالا ایجاد کرد برای مثال یک نمایشگاه تجاری یا علمی که در زمان کم به پهنای باند بالا و موقت نیاز دارد می تواند به راحتی با استفاده از وایمکس به اینترنت سریع و پر سرعت دسترسی یابد.

      دسترسی پر ظرفیت برای عموم

    شبکه های سیمی قابلیت ارائه خدمات را به صورت گسترده برای خیل زیاد مشترکین ندارند حتی فناوری DSL   نیز تنها تا شعاع 3  تا 5 کیلومتری می تواند دسترسی مشترکین را تضمین کند. همچنین فناوری سیمی در مناطق با پراکندگی  زیاد نظیر مناطق روستایی قابلیت ارائه سرویس مناسب را ندارند.در این خصوص وایمکس می تواند گزینه ای ارزانتر و به صرفه تر باشد.

      ارائه خدمات تلفنی و اینترنتی به نواحی محروم

    فناوری وایمکس گزینه ای مناسب برای مناطق دور افتاده و صعب العبور است، در این مناطق ایجاد زیر ساخت های سیمی تقریباً غیر ممکن است از این رو تکنولوژی وایمکس می تواند با استفاده از فناوری های بیسیم امکان دستیابی به اینترنت را برای این مناطق فراهم کند.همچنین این فناوری می تواند علاوه بر پشتیبانی دیتا در زمینه ی خدمات تلفنی و مخابراتی نیز به یاری ارگانهای دولتی بیاید چرا که در بعضی از کشورهای در حال توسعه مناطقی وجود دارند که از خدمات تلفن نیز بی بهره اند  و وایمکس می تواند در این زمینه به بهترین شکل راهگشا باشد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1 وایمکس، فناوری نوین در شبکه های بیسیم- علی سقائیان

    2 مروری بر پیاده سازی شبکه های وایمکس-  افسانه دشتی

    3 شبکه های بیسیم گسترده تر می شوند –  علیرضا تقی زاده

    4 Wimax forum.com

    5Intelwimax.com
    6  Wimax.com

    7Wimax.blogfa.com

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, مقاله در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, تحقیق درباره تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, مقاله درباره تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله وایمکس ، اینترنت درون متروی شهری - WiMAX, Metropolitan Internet
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت