تحقیق مقاله یادگیری

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23558
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله یادگیری

    چکیده:

    تحقیق ابتدا تعریفی از یادگیری ارائه می دهیم و با توجه به اهمیت مهارت خواندن و نوشتن در یادگیری تمامی علوم نکاتی را درباره ی یادگیری خواندن و نوشتن بیان می کنیم

    تعریف یادگیری:(1 تا 10)

    فرهنگ هریتج آمریکا:کسب دانش،فهمیدن یا تسلط یابی از راه تجربه یا مطالعه

    روانشناسان:فرآیندی است که باعث تغییر در رفتار فرد می شود

    معروف ترین تعریف از نظر روانشناسان(کیمبل):تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری(رفتار بالقوه)که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ می دهد

    نکاتی در رابطه با تعریف کیمبل از یادگیری:

    یادگیری تغییر در رفتار:یادگیرنده قادر به انجام کاری می شود که قبلا نمی توانسته آن را انجام دهد

    تغییر رفتار نسبتا پایدار(نه موقتی و نه ثابت):یعنی یادگیری  با فرآیندهایی مانند خستگی که رفتار را تغییر می دهد تفاوت دارد

    رفتاری:قابل مشاهده و اندازه گیری باشد

     

    رفتار از تجربه یا تمرین ناشی می شود:عبارت تجربه به این دلیل استفاده شده که رفتار مد نظر روان شناس مورد توجه قرار گیرد نه تغییر رفتارهایی که بر اثر افزایش سن روی می دهد

    تجربه یا تمرین باید تقویت شود:یعنی تنها پاسخ هایی که تقویت شوند آموخته می شوند

    ارزش مهارت خواندن در دنیای امروز:

    علاوه بر آموزش علوم در رفع بسیاری از نیاز های افراد جامعه نقش قابل توجهی دارد

    مهارت خواندن:(12)

    فعالیتی است که در آن نمادها،علامت ها و حروف به کلمه ها و جملاتی با معنای مشخص تبدیل می شوند.هدف نهایی از کسب توانایی خواندن رسیدن به مرحله ای است که فرد بتواند نوشته ای را بخواند،آن را نقد وبررسی کند و در نهایت به نیازی از نیاز های خود پاسخ گوید

    یک مهارت اصلی است که باید در سنین کودکی کسب شود و ارتباط نزدیکی با کتاب، فرهنگ،میراث ادبی و متون اصیل دارد

    رمز خوانی:

    آموز باید بتواند بین کلمات روی کاغذ و زبانی که می داند ارتباط  وهماهنگی برقرار کند و این عمل نشان دهنده جهش و گام بزرگی در رشد ذهنی کودکان است.

    برای خوب خواندن،زبان آموز باید بتواند بین کلمات،صدا و معنی آن ها ارتباط برقرار کند و این فرآیند را رمز خوانی می نامند.

    گام اول در خواندن:

    یادگیرنده با چگونگی آرایش حروف و کلمات در متنی که می خواند آشنا می شود(زبان فارسی از راست به چپ نوشته می شود)

    عمل خواندن به این صورت می باشد که شخص کلمات وعبارات را روی صفحه می بیند آنگاه این شکل ها از طریق سلسله اعصاب بینایی به مغز منتقل می شود و مغز آن ها را درک کرده و وارد ذهن می کند و شخص می تواند بخواند

    مراحل به کمال رسیدن در خواندن:(11)

    آمادگی:کسب اطلاعات ابتدایی مثل دانستن نام حروف و این که حروف مختلف تلفظ مختلفی دارند

    نقش پدر و مادر در این مرحله بسیار زیاد است(با خواندن کتاب داستان و نشان دادان کلمات به آن ها)

    خواندن اشعار با آهنگ تا با آهنگ حروف هم آشنا شوند

    آغاز خواندن:از سال اول ابتدایی شروع می شود و به 2 روش می باشد

    تاکید بر معنا:شکل کلی یک کلمه با معنای آن آموزش داده می شود

    آموزش آواها:ابتدا صدایی را که هر حرف الفبا نماینده ی آن است آموزش می دهند و سپس به شناخت کلمه به طور مستقل می پردازند(به طور هم زمان صدا و کلمات را می شناسند)

    معمول ترین و موفق ترین  شیوه برای آموزش خواندن

    دانش آموز

    مجموعه از ابزارهای آموزشی مکمل

    کودکان با کلمات خاص خود آموزش می بینندد و بعد از آموزش کامل چندین کلمه خود به خود به ادبیات روی می آورند(داستانی)

    بسط و گسترش مهارت ها:به جای خواندن قصه و . . . به خواندن نوشته هایی با محتوای مشکل می پردازند

    در این مرحله به خاموش خوانی(مطالعه برای درک مطلب)اهمیت می دهیم

    و دارای تغییری رویکردی به صورت خواندن برای یادگیری به جای یادگیری برای خواندن هستیم

    دانش آموزان برای درک مفاهیم درسی از مهارت خواندن استفاده می کنند و به علت سختی درک دروس دچار کندی در خواندن می شوند و باید به درک مطلب اهمیت دهند

    نکاتی برای درک مطلب:

    اسخراج معنای لغت از متن

    فهمیدن هدف اصلی متن

    استنباط از متن(یعنی نتیجه گیری که صراحتا در متن نیامده است)

    رشد مهارت خواندن:دانشجویان با مطالعه لغات مهارت عالی خواندن را در خود تقویت می کنند

    تقویت خواندن:

    ادبیات نقش مهمی در تقویت خواندن دارد بنابراین نباید درس ادبیات را بیش از حد تخصصی کرد تا مانع  تقویت خواندن دانش آموزان گردد

    نکاتی برای بهتر خواندن:

    شاگرد محور بودن

    همکاری جمعی و شرکت در بجث

    فعالیت های جسمی

    تشویق به عکس العمل

    استفاده از منابع مختلف

    به کار گیری تخیل

    جست و جو گری

    انجام تکالیف

    بحث گروهی

    روش تدریس

    فراموش کردن متن و توجه به درک آن

    درک خواندن

    مهارت نوشتن:(12)

    مرحله خط خطی کردن:که به تدریج به خود شکل هنر مندانه می گیرد

    املای من در آوردی:حول و حوش 5 سالگی اتفاق می افتد

    املای قراردادی:(5.10تا6.3)در این مرحله کودک می تواند برخی کلمات را بخواند ولی نمی تواند آن ها را بنویسد

    در نتیجه در 4 سال اول زندگی پایه و اساس آموزش نوشتن رسمی شکل می گیرد و با شروع مدرسه نوشتن رسمی آغاز می شود

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله یادگیری

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    www.icm.gov.ir/article-fa-4.html

    قشلاقی، محمد؛ روان‌شناسی یادگیری، اصفهان، مانی، 1378، چاپ سوم، ص 1.

    American Heritage Dictionary

    بی.آر.هرگن‌هان و میتو اچ.انسون؛ مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری، علی‌اکبر سیف، تهران، روان، 1386، چاپ یازدهم، ص 22.

    جان رابرت، اندرسون؛ نگرشی جامع بر یادگیری و حافظه، پونه مختاری و علی طیبی، تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، 1380، چاپ اول، ص 9.

    مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری، ص 22.

    یحیی، سیدمحمدی؛ روان‌شناسی یادگیری، تهران، روان، 1382، چاپ دوم،

    مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری، ص 22.

    نگرشی جامع بر یادگیری و حافظه، ص 11.

    مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری، ص 22.

    www.rasknoon.net/article/show-40381.aspx

    www.tabyan.net

    www.atcce.com

تحقیق در مورد تحقیق مقاله یادگیری , مقاله در مورد تحقیق مقاله یادگیری , تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری , مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله یادگیری , تحقیق درباره تحقیق مقاله یادگیری , مقاله درباره تحقیق مقاله یادگیری , تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری , مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله یادگیری ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله یادگیری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت