تحقیق مقاله آسپیرین

تعداد صفحات: 4 فرمت فایل: word کد فایل: 13754
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله آسپیرین

    آسپیرین

    یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که معمولا به عنوان ضد درد و تب بر مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو بدون نسخه پزشک قابل تهیه‌است.

    چارلز فردریگ گرهارت در سال ۱۸۵۹ موفق به تهیه استیل سالیسیلیک اسید ناخالص شد.

     

    چارلز فردریک گرهارت. شیمد دان فرانسوی و کاشف آسپرین.

    آسپرین یکی از پر طرفدارترین دارو ها در دنیاست . هر سال ۵۰۰۰۰ میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف میشود. در بریتانیا هر فرد سالانه ۷۰ قرص آن را جدا یا همراه با مسکنهای دیگر ، کافیین یا ویتامین “ث” مصرف میکند . آسپرین علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی ، تب بر و ضد التهاب هم هست ، ضمن اینکه اثرهایی نظیر ایجاد زخمهای گوارشی و جلوگیری از لخته شدن خون را نیز از خود نشان میدهد . اما مصارف امروزه آسپرین عبارتند از :پیشگیری از بیماریهای قلبی ۳۷.۶% ورم مفاصل ۲۳.۳% سر درد ۱۳.۸% بدن درد ۱۲.۲% و دردهای دیگر ۱۴.۱% در گذشته های دور در بعضی از گونه های درخت بید ” نظیر بید ، سپیدار ، راش همیشه سبز و انگورک و اسپیره کوهی ” بدلیل وجود سالسیلاتها خواصی دیده میشد که بعد ها همین امر منجر به کشف آسپرین گردید . بقراط حدود ۲۴۰۰ سال پیش برگهای درختان گونه های بید و شیره درختان گونه تبریزی را برای بیماریهای چشمی و به هنگام وضع حمل تجویز میکرد ، بسیاری از پزشکان در قدیم از برگ درخت بید بعنوان دارو در درمان بیماریهای نظیر نقرس ، قولنج ، درمان سیاتیک ،تب ولرز و… استفاده میکردند . البته باید این نکته را هم ذکر کرد که تا دهه ۱۸۵۰ از تریاک بعنوان ماده مسکن و پوست سین کونای پرویی برای تسکین تب و التهاب استفاده میشد ، اما با انتشار کتاب اعترافات یک انگلیسی تریاک خور در ۱۸۲۲ خطرهای تریاک آشکار شد ، ضمن اینکه در ایام جنگهای ناپلیون ، ورود پوست سین کونا به اروپا مختل شد و همین امر به همراه محدودیتهای مکانی رشد درخت پرویی باعث شد تا دانشمندان دوباره به مطالعه پوست بید علاقمند شوند.

    آسپرین به صورت قرص های سفید یا بلور های سوزنی شکل یا به صورت پودرهای بلورین موجود می باشد، آسپرین یک مسکن موقتی و آنی خوبی است که تداوم افزایش تولید و فروش آن در طول 20 سال گذشته قابل توجه بوده است و بخاطر فوایدش از سایر مسکن ها به طور چشم گیری پیشی گرفته است. خصوصیات:

    2) وزن مولکولی آن 180 می باشد.

    3) نقطه ذوب آن ما بین 135 تا 137 درجه سلسیوس می باشد.

    4) نقطه جوش آن 140 درجه سلسیوس است که در این درجه حرارت تجزیه می گردد.

    5) آسپرین دارای بلورهای سوزنی شکل است.

    6) آسپرین در آب به مقدار کم و در الکل به مقدار زیاد محلول می باشد.

    کاربرد و مصارف:

    1) آسپرین در داروهای برطرف کننده سردرد (مسکن ها) استفاده می شود.

    2) اسپرین در داروهایی که فقط با مجوز پزشک فروخته می شوند استفاده می شود.

    3) آسپرین در تولید قرص های APC مصرف می شود.

    آسپرین از ترکیب اسید سالیسیلیک و انیدرید استیک در حضور مقدار کمی سولفوریک اسید غلیظ تولید می شود.

    روش تهیه :

    یک گرم اسید سالسیلیک را داخل ارلن خشک ریخته و 1.5 میلی لیتر انیدرید استیک و 1 الی 2 قطره اسید سولفوریک غلیظ به ان اضافه کنید و با چرخش ارلن سعی کنید کلیه مواد با هم مخلوط شوند . ارلن را به مدت 15 دقیقه در حمام اب در دمای 60 درجه سانتیگراد نگه دارید و در این مدت محتویات ارلن رابا چرخش هم بزنید. پس از این مدت 15 میلی لیتر اب سرد به ارلن اضافه کنید که اسپرین به صورت بلورهای جامد ظاهر میگردد. ان را با قیف بوخنر صاف کنید. برای خالص سازی اسپرین مقدار بدست امده را در 3 میلی لیتر اتانول و 7 میلی لیتر اب در گرما حل کنید و کریستالیزه نمایید.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله آسپیرین

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    آس‍پ‍ری‍ن‌ و س‍ای‍ر داروه‍ای‌ ض‍د ال‍ت‍ه‍اب‍ی‌ غ‍ی‍ر اس‍ت‍روئ‍ی‍دی؛ گ‍ردآوری: ب‍اب‍ک‌ ب‍دای‍ت‌، آرش‌ ب‍دای‍ت‌؛ ن‍اظر: ع‍ل‍ی‌ ج‍واد زاده؛ ت‍ه‍ران‌، نشر ت‍ی‍م‍ورزاده‌، طب‍ی‍ب‌، ۱۳۸۴؛ شابک: ‎۹۶۴-۴۲۰-۰۷۲؛

تحقیق در مورد تحقیق مقاله آسپیرین, مقاله در مورد تحقیق مقاله آسپیرین, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسپیرین, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله آسپیرین, تحقیق درباره تحقیق مقاله آسپیرین, مقاله درباره تحقیق مقاله آسپیرین, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسپیرین, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله آسپیرین ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله آسپیرین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت