تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی

تعداد صفحات: 15 فرمت فایل: word کد فایل: 14452
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ریاضی
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی

    الف) تعریف برخی از واژه ها و اصطلاحات

    1 . گروه آزمایشی

    بر اساس تقسیم بندیهای انجام شده ، مجموعه رشته های مختلف تحصیلات دانشگاهی، بر حسب مواد امتحانی آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می پذیرد ، به چهار گروه آزمایشی : (1) علوم ریاضی و فنی  (2)  علوم تجربی  (3) علوم انسانی (4) هنر تقسیم می شود.

    2 . رشته

    رشته ، زیر مجموعه ای از یک گروه آزمایشی است که دانشجویان پذیرفته شده در آن ، در یک موضوع خاص‏ علمی که متمایز از سایر موضوعهاست ، به تحصیل پرداخته و با توجه به مقطع تحصیلی مربوط ، کارآیی و مهارت لازم را در آن موضوع کسب می نمایند ؛ نظیر رشته های : کامپیوتر و کتابداری .

    در آزمون سراسری ، هر شته با کدی خاص از سایر رشته ها متمایز می گردد .

    3 . گرایش

    رشته های مختلف علمی ، در نهایت به تخصصهای فرعی تر به نام گرایش منتهی می شوند . این تقسیم بندی در پاره ای از رشته ها در مقطع کارشناسی ( نظیر رشته کامپیوتر ، گرایش نرم افزار و یا رشته برق ، گرایش الکترونیک ) و در پاره ای دیگر ، در مقطعهای تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد ( نظیر رشته فیزیک ، گرایش نجوم) صورت می گیرد.

    4 . دانشگاه

    به مجموعه ای از واحدهای علمی و آموزشی گفته می شود که در شاخه ها و رشته های خاصی از علوم فعالیت داشته ، با مدیریت واحد و برابر ضوابط خاص وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اداره شوند.

    دانشگاههایی که فعالیت خود را در یک گروه آزمایشی خاص متمرکز کرده اند ، دانشگاه تخصصی (نظیر دانشگاه صنعتی شریف ) و سایر دانشگاهها که در گروههای آزمایشی مختلف فعالیت دارند ، دانشگاه جامع ( نظیر دانشگاه تهران ) نامیده می شوند. وظایف دانشگاه عبارت است از : تربیت نیروی متخصص ، نشر و اشاعه علوم ، گسترش مرزهای دانش و . . .

    5 . دانشکده

    به واحدی از یک دانشگاه که در تعدادی از رشته های خاص علمی مرتبط با هم فعالیت دارد دانشکده گفته می شود ؛ نظیر : دانشکده علوم تربیتی و دانشکده کشاورزی . دانشکده ها همان وظیفه دانشگاه را در سطحی محدودتر به عهده دارند.

    6 . گروه آموزشی

    هر دانشکده به واحدهای کوچکتری به نام گروه آموزشی تقسیم می شود . گروه ، مسئوولیت فعالیت در یک رشته خاص یا چند رشته متجانس را بر عهده دارد: نظیر : گروه زبان و ادبیات فارسی ، گروه حسابداری و گروه آبیاری  .

     

    7 . دوره ( مقطع تحصیلی )

    دوره یا مقطع تحصیلی ، نشان دهنده میزان و تعداد درسها ، نوع مدرک اعطایی در پایان تحصیل و طول مدت تحصیل در یک رشته خاص است ؛ مانند : دوره ها یا مقطعهای تحصیلی کاردانی ( فوق دیپلم ) ، کارشناسی ( لیسانس ) ، کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس ) ، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی .

    ب ) نظام آموزشی دانشگاهها

    نظام آموزشی حاکم بر تمام دانشگاههای کشور ، نظام واحدی است که در آن ، ارزش هر درس با توجه به سرفصل و حجم مطالب آن و نیز تعداد واحد اختصاص داده شده به آن درس ، سنجیده می شود .

    هر سال تحصیلی ، شامل دو نیمسال ( و در پاره ای موارد یک دوره تابستانی ) است که در پایان هر یک ، درسهای انتخاب شده از سوی دانشجو در آن نیمسال ( یادواره تابستانی ) ، ارزیابی می گردد . در صورتی که دانشجو نتواند در یک درس نمره قبولی بیاورد ، ملزم به گذراندن مجدد همان درس خواهد بود . طول هر نیمسال 17 هفته و هر دوره تابستانی ، 6 هفته آموزشی ( بدون احتساب مدت امتحانات ) است.

    طبق مصوبات شورای عالی برنامه ریزی ، هر واحد درس ، مقدار یا میزان درسی است که مفاد آن در طول یک نیمسال تحصیلی ( و یا دوره تابستانی ) به صورت 17 ساعت نظری ، یا 34 ساعت آزمایشگاهی ( عملی ) ، یا 51 ساعت کارگاهی ( عملیاتی میدانی ) و یا 68  ساعت کارآموزی و کارورزی ( کار در عرصه ) تدریس می شود .

     

    ج ) انواع دانشگاهها

    د ریک تقسیم بندی کلی ،‌مجموعه دانشگاههای کشور به سه نوع تقسیم می شوند : دانشگاههای دولتی ، دانشگاههای غیر انتفاعی و غیر دولتی و دانشگاههای آزاد اسلامی ( مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش ، جدای از این تقسیم بندی است ) .

    آموزش در دوره های روزانه دانشگاههای دولتی به صورت رایگان و در دوره های شبانه دانشگاههای دولتی و همچنین در دانشگاههای آزاد اسلامی و غیر انتفاعی و غیر دولتی با پرداخت شهریه ، امکان پذیر است .

    د ) شرایط ثبت نام در یک گروه آزمایشی ( در آزمون سراسری )

    داوطلبان می توانند در امتحانات سراسری دانشگاهها که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد ، بدون توجه به نوع گواهینامه دوره متوسطه خود ، فقط در یکی از چهار گروه آزمایشی ثبت نام و شرکت نمایند .

    ه ) شرایط ورود و نام نویسی در دانشگاهها ( دولتی ،‌ غیر انتفاعی و غیر دولتی )

    برای ورود و ثبت نام در دانشگاههای دولتی و دانشگاههای غیر انتفاعی و غیر دولتی لازم است داوطلبان ، دارای شرایط عمومی و اختصاصی مربوط باشند که از آن جمله می توان به داشتن گواهینامه پایان دوره متوسطه ( مورد تایید آموزش و پرورش از داخل یا خارج کشور ) و یا معادل آن برای آموزشهای حوزوی ( مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ) برای ورود به دوره های کاردانی و کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای و همچنین داشتن گواهینامه دوره کاردانی ( مورد تایید از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ) برای ورود به دوره های کارشناسی ناپیوسته اشاره کرد.

    دانشجو نمی تواند به صورت همزمان در بیش از یک رشته و یا در هر رشته در بیش از یک گرایش در یک یا چند دانشگاه ، نام نویسی کند وادامه تحصیل دهد . در صورت تخلف ، بر اساس تشخیص کمیسیون موارد خاص وزارت دانشجو از ادامه تحصیل در غیر از یک رشته ، محروم و موظف به پرداخت کلیه هزینه های مربوط به رشته یا رشته های حذف شده می شود . ضمنا دانشجویان ممتاز ( استعدادهای درخشان ) مشمول مقررات خاص خود هستند .

    و ) شرایط و ضوابط خاص دوره های شبانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی

    اگر چه شرایط عمومی و اختصاصی برای داوطلبان شرکت در دوره های شبانه ، مشابه دوره های روزانه لازم است داوطلبان به پاره ای از تفاوتها از جمله موارد زیر ، توجه کامل داشته باشند :

    1- کلاسهای این دوره ها معمولا از ساعت 3 و 4 بعدازظهر به بعد تشکیل می شود .

    2- دانشگاهها به هیچ وجه امکاناتی نظیر خوابگاه ، وام تحصیلی ، تغذیه ، لوازم کمک آموزشی و همچنین سایر امور رفاهی ، در اختیار دانشجویان این دوره ها قرار نخواهند داد .

    3- در مدرک تحصیلی این گونه دانشجویان ، کلمه ((شبانه )) قید می گردد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, مقاله در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, تحقیق درباره تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, مقاله درباره تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله معرفی رشته ریاضی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت