تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی

تعداد صفحات: 7 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 23209
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۷,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی

    پیش از ورود به بحث نماز ، از آنجا که «عبادت» روح نماز است ، اندکی درباره ی عبادت و بندگی مطالبی بحث می کنیم.

    عبادت به معنای اظهار ذلت ، عالی ترین نوع تذلل و کرنش در برابر خداوند است. در اهمیت آن ، همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریع) برای عبادت است. خداوند می فرماید :

     « و ما خلقت الجن و النس الا لیعبدون »

    « هدف آفرینش هستی و جن و انس ، عبادت خداوند است. »

    کارنامه همه ی انبیا و رسالت آنان نیز ، دعوت مردم به پرسش خداوند بوده است. پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران ، عبادت خدا بوده است.

    روشن است که خدای متعال ، نیازی به عبادت ما ندارد ، « فان الله غنی عنکم » و سود عبادت ، به خود پرستندگان بر می گردد.

    بارزترین نوع بندگی نماز است. نماز ، از همه مهمترین سفارش های انبیا بوده و از بارزترین مصادق عبادت است. حضرت لقمان به فرزندش می گوید پسرکم! نماز را بر پای دار. « یبنی اقم الصلوه »

    نماز ؛ داروی نسیان و وسیله ی ذکر خداوند است : « اقم الصلوه لذکری »

    نماز ؛ اهرم استعانت در غم ها و مشکلات است. خداوند می فرماید : از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید و بر آن پیروز شوید.

    نماز ، داروی تکبر است. حضرت علی (ع) می فرماید : خداوند ، نماز را واجب کرد تا انسان را از کبر ، دور کند. نماز به منزله ی پرچم و آرم و نشانه مکتب اسلام است. نماز ، پایه و ستون دین است : « و هی عمود دینکم ».

    نماز ، اولین سؤال در قیامت است : « اول ما یحاسب به العبد الصلاه ».

    برای پرورش (حس دینی) و ارتقای (بینش دینی) در کودک نان و نوجوانان را قبل از هر چیز باید جلو ه های دین در زندگی را با زبان ساده و شیوه ای جذاب و زیبا برای آنان به نمایش بگذاریم. آموزه های دینی و یافته های علمی نشان می دهد که تعلیم و تربیت واحد مراحل ، اصول ، شرایط و روش هایی است که اگر به شکل درست به کار گرفته نشود هرج و مرج و گسیختگی و اختلال را در شخصیت فرد به بار می آورد ، تا آن جا که هدف تربیت به ضد خود تبدیل می شود .گرچه برای آدمی ،نان و غذا (قوت) زندگی است ،اما دین و ایمان (معنای) زندگی اوست .آنچه زندگی کودک را زیبا ، امید بخش و شیرین می کند کیفیت برخورداری او از خوراک های معنوی و آموزه های دینی است .ارزش های اخلاقی و باورهای دینی ، اغلب ریشه در فطرت کودک دارد .بنابراین ، لزوما نباید این ارزش ها در کودک از بیرون یاد بگیرد و درونی کند. بلکه فراتر از آن ، آن چه مهم است تلاش برای کشف و شکوفایی این قابلیت ها از درون اوست .شیطان تا هنگامی که انسان نمازش را در وقت فضیلت می خواند در خوف و وحشت است .ولی هر گاه نماز را اول وقت نخواند ، شیطان جرئت فریب او را می یابد و او را به گناهان بزرگ وا می دارد .در خانواده نیز باید همه ی افراد خانواده بکوشند  تا کسی و یا یکی ازا فراد خانواده که نماز نمی خواند او را به نماز وا می دارند و در خانواده باید همه خوش اخلاق باشند و او را با اخلاقی مهربان به نماز دعوت کنند کسی که نماز می خواند بیشتر به خدا نزدیکتر است وبه گناهان زیادی دچار نمی شود و در همه جا خوش اخلاقی و خوش رفتار است .آموزش نماز و پرورش روحیه ی مذهبی مناسب برای اقامه ی آن ابتدا از خانه شروع می شود و خانواده نقشی مهم در انتقال فرهنگ نماز از خود بروز می دهد . آنچه در مورد فرزند در گرایش به نماز مهم است وجود انگیزه است و آن چه در تربیت و آموزش و بهداشت روانی نماز اهمیت دارد ، رسوخ روح معنوی نماز به اعماق دل اوست ، نه تحمل شکل و قالب آن زمانی آموزش نماز به توفیق می انجامد و قرین موفقیت می شود که با احساسی خوشایند همراه باشد. بدون تردید همه ی انسانها به طور فطری استعداد و گرایش به نیایش دارند. اما آن چه درباره کودکان و نوجوانان مهم است چگونگی روش های آموزش و نحوه ی ارایه و انتقال این ارزش هاست.

    نماز ، گناهان را از بین می برد. در حدیث نماز به نری تشبیه شده که انسان روزی پنج بار در آن شستشو می کند و دیگر چرکی باقی نمی ماند.

    نماز ، رابطه ی مخلوق با خالق است ، انسان مادی را معنوی می کند و انسان را علاوه بر آشنا کردن با خدا ، با طبیعت نیز آشنا می سازد ، با آب ، خاک ، قبله ، طلوع ، غروب و وقت و ...

    نماز ، تنهها عبادتی است که حتی در حال غرق شدن و جنگ هم ساقط نمی شود و برترین فریاد آزادگی انسان از سلطه ی قدرتمندان و اعلام بندگی در آستان خداوند است. نماز ، زنده نگهداشتن سنت ابراهیم و محمد و حسین و مهدی علیه السلام است.

    اهمیت نماز :

    جز آنچه از آیات و احادیث نقل شد ، رفتار اولیاء خدا نیز اهمیت و جایگاه آنرا بیان می کند. نماز ، جزء برنامه انبیاء بوده است.

     حضرت عیسی علیه السلام در گهواره می گوید : خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زکات فارش کرده است.

    امام حسین علیه السلام ، حتی ظهر روز عاشورا در میدان مبارزه و در برابر تیرهای دشمن هم نماز را رها نکرد. گرچه بعضی نماز را به طمع بهشت یا ترس از عذاب چهنم می خوانند ، اما امیرالمومنین (ع) نماز را برای تجارت یا سیری از آتش ، بلکه به خاطر شایستگی خدا برای عبادت ، انجام می دهد. برای اهتمام به این برنامه ی سازنده ، اسلام به پدران و مادران سفارش کرد که اطفال خود را قبل از بلوغ ، مثلاً از سن هشت سالگی به هر نحو که می توانند وادار به نماز کنند و گاهی هم به خاطر بی اعتنایی شان ، از خود خشونت نشان دهند. آنکه اهل نماز است ، با مبدا هستی مرتبط است.

    نماز ، سبب آمرزش گناهان و زودن آثار لغزش هاست. قرآن ، پس از دستور به نماز می فرماید

    « ان الحساب یذهبن السیئات »   نیکی ها ، بدی ها را از بین می برد.

    زمانی که نوجوان در معرض یادگیری و آموزش احکام و عبادت قرار دارد ، لازم است از قبل برای این موضوع زمینه سازی شود تا همراه با آموزش ، احساسی خوشایند در او ایجاد شود و به این ترتیب ، نتیجه ای مطلوب به بار آورد. در این صورت ، تقویت چنین گرایش فطری نیز بسیار آسان و طبیعی خواهد بود .کسب عادت ها و رفتارهای مذهبی ، بیش از آنکه متاثر از اندرزها و سخنان والدین باشد ، معلول پذیرش رفتار ، عواطف و احساسات مرتبط و همراه با مهر و محبت آنان است. بسیاری از رفتارها و گرایش های کودک و نوجوان ، از قبیل گرایش به نماز و روزه و شرکت در کارهای خیر و اهمیت دادن به وظایف و تکالیف دینی اغلب متاثر از تجارب خوشایند تربیتی آنان در خانه و خانواده است .کودکان بشدت نیازمند و تشنه ی یادگیری هستند و احتیاج به امنیت و آرامش خاطر و اتصال به منبع قدرت ، محبت و رفتار دارند.آوای ملکوتی قرآن و نوای دلنشین از کار نماز ، حتی در دوران بارداری مادر ، موجب جنب و جوش و شکوفایی گرایش و احساسات دینی در کودک می شود .سکوت ، عصبانیت ،رفتار ،نگاه و سخن پدر و مادر در اطرافیان برای نوجوانان سر مشق و اعمال بجای هر کدام ، سبب ارضای نیاز و اغنای گرایش فطری آنهاست .آنان پیوسته می آموزند و نسبت به هر چیز کنجکاوند .خانواده باید تلاش کند که آموخته های مذهبی نوجوانان ، با تجارت و احساسات خوشایندی شکل بگیرد. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, مقاله در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, تحقیق درباره تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, مقاله درباره تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تاثیر نماز در بهداشت روانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت