تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم

تعداد صفحات: 5 فرمت فایل: word کد فایل: 6152
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تربیت بدنی
قیمت: ۰ تومان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم

     

     اگر بخواهیم نیازهاى انسانها را طبقه‏بندى کنیم، ورزش، جزء نیازهاى ثانویه است. این نوع نیازها پس از نیازهاى اولیه مانند نیاز به هوا، آب، غذا و استراحت، در مرحله بعدى قرار دارند. برآوردن نیازهاى ثانویه، باعث زندگى بهتر و بقاى سالم‏تر انسان و کلاً جانوران مى‏شود.
    با این مقدمه کوتاه، به نقش ورزش در کسب مهارتهاى فردى و اجتماعى مى‏پردازیم.
    ورزش که امروزه به شکلها و نامهاى مختلف و به صورت سازمان یافته وجود دارد، در شکل ابتدایى‏اش به شکل بازى در کودکان و حتى جانوران دیده مى‏شود. به عنوان مثال، یک کودک، پس از برآوردن نیازهاى اوّلیه، تمایل به بازى، کنجکاوى و تحرّک دارد. بازى و تحرّک در کودک، نقش مؤثرى در به دست آوردن تواناییهاى جسمى و مهارتهاى فردى دارد. بازى، مانند تمرینى است براى آماده شدن در پاسخگویى به عوامل محیطى و انسانى. این نوع مهارتها به صورت تک بعدى در جانوران دیده مى‏شود ؛ امّا در انسان، فراتر از این است.
    انسان، علاوه بر بازیهاى بدنى، از بازی هاى ذهنى و فکرى نیز غافل نیست. بازیهاى فکرى و حتى جسمى، باعث تقویت قوّه یادگیرى و پرورش روح و جسم مى‏شوند.
    ورزش هم در اصل، همان بازى جسمى و فکرى است که داراى قواعد و مقررات ویژه‏اى است. ورزشهاى جسمى مثل فوتبال، تنیس، کشتى، شنا، و... ورزشهاى فکرى مثل یوگا، شطرنج، و...و هر نوع ورزش دیگر، تقویت قواى جسمانى و فکرى را به دنبال دارند.

    ورزش و سلامت تن و روان

    امروزه خبرهاى فراوانى در جراید به چشم مى‏خورند که بر مبناى پژوهش و تحقیقات دانشمندان و متخصّصان است. این خبرها حاکى از تأثیر ورزش بر سلامتى جسم و روان است. اشاره به چند مورد از آن خالى از لطف نیست:
    پژوهشگران دانمارکى مى‏گویند: «کسانى که به طور منظم پیاده‏روى مى‏کنند و یا تمرینهاى نسبتاً سنگینى انجام مى‏دهند، هفت سال بیشتر از کسانى که چنین کارى انجام نمى‏دهند عمر مى‏کنند». آنها دریافتند که میزان مرگ، در میان مردانى که چند سال پیاده‏روى کرده بودند، در مقایسه با مردانى که بیست سال تحرّکى نداشتند، به یک سوم رسیده است.
    مدیر این پژوهش «پیتر شنوهر» که متخصّص بیماریهاى قلب است مى‏گوید: «براى سلامتى، مقدارى فعالیت بدنى مفید است». این پژوهشگر معتقد است: «کسانى که بى‏تحرک‏اند در وضعیت فیزیکى ضعیفى قرار دارند... باید با سرعت زیاد پیاده‏روى کرد ؛ چون این کار، تأثیر بیشترى روى بدن مى‏گذارد».(1)
    بسیارى از بیماریها مثل افسردگى، دیابت، فشار خون و بیماریهاى قلبى با ورزش و نرمش قابل پیشگیرى است.(2)
    شنا باعث شادى و نشاط انسان مى‏شود. آب‏تنى و حرکت در آب، به خاطر خنک‏کنندگى، نشاط جسم و شادى روح را به همراه دارد و به پوست نیز طراوت و زیبایى مى‏بخشد. آثار ماساژدهندگى آب، باعث کم شدن فشارهاى ناشى از خستگى روزانه و تمدّد اعصاب مى‏شود و آرامش خاطر را به انسان باز مى‏گرداند.(3)
    ورزش، باعث تمرکز حواس مى‏شود و قدرت اندیشیدن را زیاد مى‏کند. تحقیقات نشان داده است که کاهش یا افزایش فشار خون ناشى از ورزش، وابسته به تداوم یا قطع برنامه‏هاى ورزشى است.(4)
    با این حساب، مى‏توان نتیجه گرفت که ورزش، سلامتى را به ارمغان مى‏آورد و کسى که جسم و روان سالمى داشته باشد، در کسب مهارتهاى فردى و اجتماعى موفق‏تر است.

    ورزش و اعتماد به نفس

    برخورد با مشکلات و وقایع گوناگون زندگى و همچنین سازگارى با محیط، نیاز به اعتماد به نفس بالایى دارد. یکى از خصیصه‏هاى انسان سالم، داشتن همین اعتماد به نفس بالاست که شادمانى را نصیب او مى‏کند و به او کمک مى‏کند تا تمایلات ناهنجار و پرخاشگرانه خود را مهار کند.
    یکى از راههاى کسب اعتماد به نفس، ورزش است. شخص با اطمینان، به آسانى مى‏تواند بر مشکلات چیره شود. آلن شیرر، فوتبالیست انگلیسى، مهم‏ترین عامل موفقیت خود در مشکلات را «اعتماد به نفس» مى‏داند. او مى‏گوید: «در فوتبال، تکنیک و تاکتیک نقش مهمى دارند ؛ اما مهم‏تر از اینها «خودباورى» است. اگر بازیکن این خصیصه را نداشته باشد، قطعاً موفق نخواهد بود. بسیارى از کارهایى را که فکر مى‏کردم نمى‏توانم انجام دهم، با کسب اعتماد به نفس و قوّت قلب، به راحتى از عهده آن برآمده‏ام».

    ورزش و مهارتهاى اجتماعى

    بسیارى از جوانان براى رهایى از انزوا و تنهایى و کسب نوعى هویت گروهى، دوست دارند به گروههاى دوستان بپیوندند. این کار به آنها احساس هویت و دلبستگى مى‏دهد. علاقه مشترک آنها به باشگاههاى ورزشى، بخصوص به تیمهاى فوتبال، نشان از این وضعیت دارد.
    کسب مهارتهاى اجتماعى هم در گرو همین اجتماعى بودن و علاقه‏مند بودن به یک تیم ورزشى است. با این وضع، شخص مى‏تواند به راحتى با اجتماع رابطه برقرار کند و از آن، تأثیر بگیرد یا بر آن تأثیر بگذارد. علاوه بر اینها بین شخص و جمع دوستانه یا هواداران و بازیکنان یک تیم، همذات‏پندارى و همانندى ایجاد مى‏شود. این همذات‏پندارى به شخص، احساس امنیت مى‏بخشد ؛ احساس امنیتى که با پشتوانه اجتماعى بودن و در جمع ورزشى بودن ایجاد مى‏شود.
    در ورزشهاى گروهى هم شاهد این مهم، بین ورزشکاران هستیم. ورزشکاران در ورزشهاى گروهى، دوستى، تعاون، همانندى و همکارى را ناخودآگاه مى‏آموزند که بعد تبدیل به مهارتهاى خُلقى و رفتارى مى‏شود. آنها سعى مى‏کنند با همکارى یکدیگر به هدف مشترکشان برسند. مهم‏تر از همه، ورزشهاى گروهى باعث شناخت فرهنگها و قومیتهاى متفاوت به یکدیگر مى‏شود. علاوه بر این، یک ورزشکار مى‏تواند به نقش خود و نقش دیگران در جامعه و یا در گروه پى ببرد.

     

    دین و ورزش

    در دین مبین اسلام، بزرگان دین توصیه‏هاى زیادى به ورزش کرده‏اند. از بین آنها مى‏توان به احادیثى که از پیامبر(ص) رسیده اشاره کرد که نشان‏دهنده اهمیت ورزش و تأثیر آن بر جسم و روح است. ورزشهایى مثل تیراندازى، اسب‏سوارى و شنا:
    بر شما باد تیراندازى، که همانا بهترین سرگرمى براى شماست.
    محبوب‏ترین سرگرمى نزد خداوند بزرگ، اسب‏سوارى و تیراندازى است.
    در دوران پیامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) نیروهاى نظامى براى اینکه در جنگها از مهارت و تواناییهاى خوبى برخوردار باشند، نیاز بود که به این گونه ورزشها بپردازند.
    این مطلب را مى‏توان به کلّ دوران تاریخ گذشته که هنوز سلاحهاى سرد، حرف اول را مى‏زد، تعمیم داد ؛ چرا که در آن زمان، کسى که داراى جسمى قوى بود، در جنگها پیروز و سربلند مى‏شد.
    ورزشها و تمرینهاى پیش از جنگ، مى‏توانست کمک بزرگى براى موفقیت در جنگها باشد. رقابتهایى مثل سوارکارى و تیراندازى هم در گذشته بوده و حتى بعضى اقوام، پا را فراتر از این مى‏گذاشتند و براى شناخت مردان قوى خود، آنها را به کارزار با حیوانات وحشى دعوت مى‏کردند.
    توصیه ماندگار اسلام در زمینه ورزش، به گونه‏اى نیست که فقط در زمان و مکان خود خلاصه شود. امروزه نیز به ارزش این گونه مسابقات پى برده‏اند و به هرجا که گذر کنیم، نشانى از این مسابقات و رقابتها را مى‏توان دید.
    تیراندازى و سوارکارى امروزه شکل نوین و امروزى‏ترى به خود گرفته‏اند. تیراندازى با اسلحه گرم و یا انواع سوارکارى با اسب، یا مسابقات اتومبیل‏رانى هم از رقابت‏هاى امروزى است که انسان را در زندگى و برآوردن نیازهاى بشرى، آماده مى‏کند.

     

     

    ورزش، یک راه

    پس لازم است که هر فردى براى به دست آوردن تواناییهاى فردى و اجتماعى خود به ورزش روى آورد. با این حساب، مى‏توان به این شعار همیشگى روى آورد که: «ورزش، هدف نیست، بلکه وسیله‏اى است براى رسیدن به هدفهاى عالى‏تر و کسب مهارتهاى جسمى، روحى و تواناییهاى فردى و اجتماعى».
    در نظر داشته باشیم که افراد جامعه‏اى که از راه ورزش، موفق به کسب مهارتهاى فردى و اجتماعى مى‏شوند، در زندگى موفق‏ترند و آن جامعه، سالم و پویاست.
    نکته مهم‏تر این است که باید مادران را تشویق به ورزش کرد. این کار، کودکان را هم تشویق به ورزش مى‏کند. به راستى چگونه از مادرى که رنجور، سست و فاقد تحرّک است مى‏توان توقّع داشت که فرزندى سالم و پویا داشته باشد. چگونه مى‏توان از این گونه مادران انتظار داشت که یک قهرمان یا یک ورزشکار سالم و علاقه‏مند تربیت کنند.
    معرّفى کردن ورزش به عنوان یکى از اصول زندگى به کودک، مانند آموزش صحیح راه رفتن، خوب تکلّم کردن و احترام به بزرگ‏تر، مهم و حیاتى است. و آخر اینکه تولستوى، نویسنده نامدار جهان، جمله‏اى دارد که مى‏گوید: «ناچارم ورزش کنم، وگرنه عقل من فاسد خواهد شد».(5)

     

    1 . روزنامه جام جم، یازدهم شهریور 81 .
    2 . روزنامه همشهرى، ش 2799، دوازده مرداد 81 .
    3 . سروش بانوان، 25 مرداد 81 .
    4 . ماهنامه نیکى، سال 80 ، شماره اوّل .
    5 . حکایات برگزیده، ص 240 .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1 . روزنامه جام جم، یازدهم شهریور 81 .
    2 . روزنامه همشهرى، ش 2799، دوازده مرداد 81 .
    3 . سروش بانوان، 25 مرداد 81 .
    4 . ماهنامه نیکى، سال 80 ، شماره اوّل .
    5 . حکایات برگزیده، ص 240 .

تحقیق در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, مقاله در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, تحقیق درباره تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, مقاله درباره تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله عقل سالم در بدن سالم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت