تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن

تعداد صفحات: 20 فرمت فایل: word کد فایل: 11413
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن

    اِنَّ هذا القُرآن یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَم1

    همانا این قرآن خلق را به استوارترین راهها هدایت می کند .

     در قرآن کریم آیات بسیاری در رابطه با خداشناسی از طریق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزای طبیعت اشاره می کند و هر کدام را آیه و نشانه ای از وجود لایزال خود می داند از بزرگترین جزء کائنات تا ریزترین ذره همه و همه را دلایل قابل توجهی می داند برای کسانی که تعقل و تفکر در آیات الهی می کنند :

     ...ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون، ... یعقلون، ... یسمعون، ... وبا عباراتی امری و پرسشی انسان را مورد خطاب قرار می دهد و از او می خواهد که در آفاق و انفس تعمق و تفکر کند و همواره کسانی را که نسبت به آیات و نشانه های او بی توجهند شماتت می کند و می فرماید :

     و کاَیّن من آیه فی السموات و الارض یمرون علیها و هم عنها معرضون 2  

    چه بسیار نشانه و آیه که در آسمانها و زمین وجود دارد ( انسانها ) از آن می گذرند و ( بی توجه ) به آن پشت می کنند .

     

    در کلامی دیگر می فرماید : « اگر آب دریا برای نوشتن کلمات پروردگار مرکب شود ، پیش از آنکه کلمات الهی به آخر برسد دریا خشک خواهد شد هر چند دریایی دیگر ضمیمه آن شود .» 3

     

    از طرفی دائماً سفارش به سیر وسفر در زمین برای دیدن آثار وجود پروردگار می کند : « آیا در روی زمین سیر نمی کنند تا دلهاشان بینش و هوش یابد یا گوششان ( به پند و اندرزها ) شنوا گردد ... » 4

     

    و کسانی را که در خلقت زمین و آسمان و دگرگونی شب و روز تفکر می کنند باصفت اولوالالباب مورد لطف قرار می دهد .

     

    اکنون با تأسی به قرآن کریم و با استفاده از همان روش در باب خداشناسی علمی ، آن قسمت از آیات را که مربوط به علم اقلیم شناسی است مورد بحث قرار می دهیم :

     

    آیات شریفه ای که در این مباحث مورد استفاده قرار می گیرد در خصوص موارد زیر عبارتند از :

     

    باد : اعراف / 57 ، نحل / 63 ، فرقان / 48 ، روم / 46 48 ، فاطر / 9 و 27 ، نمل / 63 ، فصلت / 16

    رعد و برق : رعد / 12 ، روم / 24 ، نور /  43 ( انتهای آیه ) ، فصلت / 13 و 17 .

    اشکال بارندگی ( باران برف تگرگ ) : نور/ 43 ، مومنون / 18 ، فرقان / 48 ، شوری / 28 ، زخرف / 11 ، زمر/ 21.

    اهمیت چرخه آب : فرقان / 49 ، اعراف / 57 ، سجده / 27 ، زمر / 21 ، مومنون / 18 .

     

    چگونگی تشکیل باد:

    علت اصلی جریانهای عمومی اتمسفر را باید در تفاوت عظیم ترازنامه انرژی مناطق قطبی و منطقه حاره جستجو کرد . به عبارت دیگر موتور این جریان را تفاوت انرژی این مناطق به چرخش در می آورد . اگر زمین به دور خود نمی چرخید ، در این شرایط هوای صعودی از منطقه حاره به صورت بادهای آزئوستروفیک Ageostrphic  ( نیروی منحرف کننده حاصل از گردش زمین به دور محور خودش ) از سطوح فوقانی به جهت دو قطب حرکت می کردند و پس از نزول ، دوباره به استوا برمی گشتند ، در نتیجه یک سیستم ساده از این نوع بادها به وجود می آمد ولی به سبب گردش زمین به دور خود ، جهت باد تغییر کرده و تقریباً حالتی موازی با مدارها به وجود می آید که سیستم گردش عمومی اتمسفر را پیچیده و گوناگون می کند که هر کدام شکلها و جهتها و ویژگیهای خاص خود را دارا هستند ، مانند بادهای موسمی ، بادهای غربی ، بادهای قطبی و ... .

     

    اینجاست که معجزه آیات حق آشکار شده و هر بیدار دلی را به تواضع و خضوع وا می دارد زیرا که می فرماید :

     

    هو الذی ارسل الریاح بشرا بین یدی رحمه

    اوست که فرستاد بادهایی را که بشارت دهنده رحمت پروردگارند .

     

    در این آیه اشاره به « ریاح» شده که جمع « ریح » است و دلیلی است بر وجود بادهای گوناگون و هم چنین اشاره می کند به بادها زیرا که می فرمایند : « بشرا بین یدی رحمته »

     

    اما نوعی دیگر از بادها که مضر و تخریب کننده اند ؛ در قرآن با عبارت « ریح عاصف » و در کتب علمی با نام « توفان » با « توفنده » و در بعضی با عنوان « بادهای وحشی » از آن یاد شده است . نحوه پیدایش این پدیده به این صورت است که اگر توده هوای مرطوب مجاور پهنه نسبتاً کوچکی از زمین گرم شود ، سبک شده و در مقابل هوای سرد اطراف رو به بالا می رود . وقتی اختلاف دمای هوای گرم و سرد زیاد شد ، علاوه بر اینکه این حرکت رو به بالا ، سریع می شود ؛ به سبب هجوم هوای سرد اطراف ، هوای گرم نیز به شدت شروع به چرخیدن می کند و در نتیجه توفان پیچنده پدید می آید . این توفان معمولاً مخصوص آمریکای شمالی و استرالیا است و پیشگویی آن فوق العاده دشوار می باشد . هوا در قسمت مرکزی این توفان به سرعت بالا می رود و از مشخصات آن تشکیل ابر قیفی شکل است که در توده ای از ابرهای « کومولونیمبوس » تشکیل و به سوی زمین کشیده می شود . این قیف بالا و پایین می رود و در جهات مختلف می چرخد و هر جا به زمین برسد تقریباً همه  چیز را ویران می کند . قطر این توفان از چند متر تا حدود 2 کیلومتر و سرعت چرخیدن آن 320 تا 480 کیلومتر در ساعت است و سرعت صعود آن در مرکز ممکن است به 320 کیلومتر برسد . چون فشار هوا در مرکز توفان پیچنده کم است از این رو اگر به ساختمانی برخورد کند فشار هوای درون ساختمان نسبت به خارج فزونی یافته و به انفجار ساختمانها منجر می شود و اشیای سنگین را تا فاصله زیاد پرتاب می کند . خداوند در آیاتی از قرآن کریم سرنوشت ملتهایی را بیان می کند که به دلیل طغیان و کفرشان گرفتار این طوفانها شده اند . سرانجام قوم نوح را چنین بیان می فرماید : « فاخذ هم الطوفان و هم ظالمون »5 به سبب ظلمشان گرفتار طوفان شدند .

     

    همچنین یکی از بلاهایی که بر بنی اسرائیل نازل شد طوفان بود : « فارسلنا علیهم الطوفان ... » 6  و سوره یونس در قسمتی از آیه 22 حالت افرادی را بیان می کند که در دریا گرفتار طوفان شده اند:

     

    ... جائتها ریح عاصف و جاء هم الموج من کل مکان و ظنوا انهم واقع بهم 

    تندبادی به سراغ آنها آمد و امواج از همه طرف آنها را محاصره کرد به طوری که گمان کردند به وسیله امواج احاطه شده اند . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, مقاله در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, تحقیق درباره تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, مقاله درباره تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن ، موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله جلوه های طبیعت در قرآن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت